Frank Quix geeft visie op de retail in 2030 tijdens jubileumviering Concepts & Companies

"Wie zich als ondernemer het snelst aanpast aan de veranderende omgeving, die wint"

"Is er nog retail in 2030?", vraagt Frank Quix de zaal vol ondernemers van de woonformules Colors@Home, Voor Verf & Wonen en OTAK. Het gevolg is geroezemoes. "Jazeker", roept hij, waarna er een gejuicht losbarst.
De retaildeskundige gaf afgelopen maandag op het jubileumfeest van Concepts & Companies (C&C) zijn visie op de ondernemerstoekomst in de woon- en interieurbranche. De franchisegever van genoemde drie woonformules vierde het 20-jarige bestaan met een speciale ledendag voor de 235 aangesloten winkeliers in De Rijtuigenloods in Amersfoort.

Retaildeskundige Frank Quix in actie op het jubileumfeest van C&C.

Frank Quix is opgegroeid in een detailhandelsgezin en heeft Bedrijfskunde en Accountancy gestudeerd aan de Rijkuniversiteit Groningen. Hij is zijn carrière gestart als accountant bij Moret Ernst & Young (E&Y). Later maakte hij de overstap naar consultancy en naar Deloitte. In zijn laatste functie bij Deloitte was hij European Marketing Director voor Retail & Consumer Business. 
Quix geeft sinds 1996 les aan universiteiten, eerst aan de Rijksuniversiteit Groningen en sinds 2005 aan de Universiteit van Amsterdam waar hij de Anton Dreesmann Leerstoel voor Retailmarketing bekleedt. Sinds 2003 is hij directeur en mede-eigenaar van Q&A Research & Consultancy een onderzoeks- en adviesbureau voor retail. Vanuit dit bureau, dat sinds 2012 memberfirm is van Ebeltoftgroup, bedient hij nationale en internationale retailers. Quix is een veelgevraagd spreker en geeft regelmatig workshops en incompany opleidingen voor retail- en retailgerelateerde organisaties.

Vandaar dat hij voor de winkeliers die bij C&C zijn aangesloten zijn retailvisie voor de komende jaren mocht geven. Quix stelde op voorhand vast dat de aanwezigen na afloop van zijn betoog geen bepaalde aandelen of grondstoffen moeten gaan kopen. "Ik kan wel een richting aangeven, maar weet niet wat er precies gaat gebeuren."

Volgens Quix bestaat in 2030 uitverkoop niet meer. "Het speelveld verandert razendsnel. Niet het retailspel waar vraag en aanbod bij elkaar komen, maar de spelregels. Die zijn continue in beweging. Het spel wordt harder gespeeld en gaat ook sneller", concludeerde hij.

50-plussers
De groep 50-plussers is voor de aangesloten ondernemers van Concepts & Companies de belangrijkste doelgroep, stelde directeur Rob van Prooijen van genoemd bedrijf vast. "Dan heb ik goed nieuws", haakte Quix  in, "want die wordt in de toekomst alleen maar groter. Verder neemt het aantal eenpersoonshuishoudens toe. Dat is eveneens positief nieuws. Nadeel is wel dat die veelal in grote steden zitten, dus vaak in kleine ruimtes." 

Op de langere termijn is het volgens Quix een feit dat het aantal niet-werkenden toeneemt. "Ons land vergrijst snel. Voor ondernemers wordt het hard knokken om jaarlijks een omzetgroei gelijk aan de inflatie te realiseren. 
In de basis veranderen de consumentenbehoeften niet: elkaar liefhebben en helpen... Wat wel verandert zijn de verwachtingen. De consument verwacht steeds meer van je. Ze moet dan ook een goede toegang hebben tot jouw diensten, producten en informatie. Voor dat laatste geldt: je moet de klant helpen bij het maken van een keuze. Dat is 'ons' vak!" 
Volgens Quix wordt de te verdelen omzetkoek zeker niet groter. "Maar pak als ondernemer wel het grootste stuk. Maak van kansen mogelijkheden. De oprichter van IKEA begreep dat goed, die is daar nog steeds druk mee bezig."

Dominante shifts
Tot slot besprak de retaildeskundige twaalf zogeheten dominante shifts voor de toekomst: 
1. Van besteden naar bijdragen (De klant wil steeds vaker weten hoe het gemaakt is en waar het vandaan komt);
2. Van wegwerpen naar doorgeven (Spullen moeten lang bruikbaar blijven);
3. Van bezit naar gebruik (De huurfiets is daar een goed voorbeeld van);
4. Van transactie naar attractie (Winkelen wordt steeds leuker, klanten willen iets beleven. Twee derde van de Nederlanders vindt winkelen leuk, maar dat wil niet zeggen dat die twee derde ook iets koopt);
5. Van timeslot naar timefit (Op het goede moment spullen afgeven. Volvo is daar een goed voorbeeld van; de bestuurder kan op afstand zijn kofferbak openen terwijl een bedrijf de bestelde spullen achterlaat);
6. Van eindgebruiker naar vormgever (Klanten advies geven om tot een goede vormgeving te komen);
7. Van massa- naar micromomenten (Tijd is een kostbaar bezit. Het is ook heel onhandig als we mails sturen naar mensen die daar niet op zitten te wachten);
8. Van check out naar check in (De kassa? Die komt te vervallen. Zelf afrekenen en in een tasje stoppen)
9. Van social networks naar commerce (55% van de jongeren laat zich verleiden door wat anderen vinden of zeggen, o.a. via You Tube-blogs)
10. Van aankoop naar algoritmes (Algoritmes bepalen vooraf hoeveel klanten ongeveer een bepaald product kopen en doen vervolgens geautomatiseerd een voorstel aan toeleveranciers)
11. Van keyboard naar sensory interface (Mensen maken een foto van een bepaald product en komen dan bij jouw website uit. Over twee jaar is dat gemeengoed);
12. Van winkels naar ecosystemen (In China vindt 75% van alle onlineaankopen plaats via Amazon en Alibaba. Als winkel moet je goed vindbaar zijn. Krijg je een goede terugkoppeling van een klant, vraag dan of hij of zij dat wilt delen. Mond-op-mondreclame is nog steeds de belangrijkste vorm.)

Frank Quik tot slot: "A shift is a solid state of mind. Wie zich het snelst aanpast aan de veranderende omgeving, die wint."

Van zijn hand verschenen overigens verschillende boeken.
Voor meer info: www.managementboek.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven