Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Bedrijfsbezoek aan Matratex Bedding in Wondelgem

Eigenaar Sietze Schouten: ''Belgen beslissen veel eerder, Nederlanders gaan eerst overal shoppen''

Gelegen in het Belgische Wondelgem, tegen Gent aan, is de fabriek van Matratex Bedding gevestigd. Het in 1989 opgerichte bedrijf produceert op ambachtelijk wijze dekens, boxsprings, wollen slaapsystemen, lakens, hoofdkussens en op maat gemaakte slaapsystemen. Van het restafval worden pantoffels gemaakt.

Sietze Schouten, oprichter en eigenaar: ''Ik ben begonnen met het maken van wollen dekens in Nederland. Deze waren zo in trek en werden zoveel verkocht dat ik in 2004 begonnen ben met de productie van matrassen, boxsprings etc. Ondertussen groeide de 1100 m2 grote matrassenfabriek uit zijn jasje en kreeg het pand er 350 m2 aan fabriek en opslag bij.''
Naast de matrassenfabriek heeft Sietze ook nog een bedrijf die lattenbodem fabriceert, op enkele kilometers afstand. In de fabricagehal worden 87 verschillende artikelen met de hand gemaakt. 

Naast de in België gevestigde bedrijven heeft Sietze al ruim 35 jaar een distributieruimte in Reeuwijk. 


Eigenaar en oprichter Sietze Schouten bij zijn trots: de oude matrassenmachine uit Zwitserland.

Old School (naai)machines
Wij, Amber en Marie-Elise, krijgen een rondleiding door de matrassenfabriek. Wat gelijk opvalt zijn de old school naaimachines, waarvan er ruim twintig aanwezig zijn in het pand; alle met hun eigen doeleinden. De meeste zijn afkomstig uit Duitsland. Sietze: ''Ik hou van die apparaten, het zijn mijn kindjes. Ik heb ze gekocht voor 3000 euro, terwijl ze nu voor 300.000 euro te koop zijn.''

Op de begane grond in de fabriek staat een reusachtige matrassenmachine, afkomstig uit Zwitserland. Ook deze heeft Sietze voor een leuk prijsje op de kop getikt. ''Het ding was hartstikke oud. We hebben vrijwel alle onderdelen vervangen en hij werkt super. De matrassenmachine stikt drie verschillende stoffen op elkaar.''

Het proces van diverse artikelen
Het is een drukte van belang in de fabriek omdat er een volle lading beddengoed op de post moet naar een klant. Alle medewerkers zijn druk bezig met het inpakken.

Zoals hierboven beschreven, stikt de grote matrassenmachine drie lagen stof aan elkaar die de top vormen van het matras. Hier kunnen nog ritsen in gezet worden. Daarna wordt deze gevuld met een bepaalde vulling. De dekens worden allemaal op maat, met de hand, geknipt. Dit is een precisiewerk. De naden moeten kloppen en op elkaar afgestemd worden, zodat rechte banen tevoorschijn komen. De stof wordt op een grote plaat gelegd, waarna ze vacuüm getrokken wordt door de kleine gaatjes die in de plaat zitten. Zo blijft de stof glad en strak liggen.

Ook de hoeslakens worden nog met de hand gestikt, dichtgemaakt en het elastiek wordt er zelf met de hand ingebracht. Hiervoor is een nieuwe (naai)machine aangeschaft die deze activiteit over kan gaan nemen. 

Ook maakt Sietze met zijn team wollen dekentjes voor ledikanten. De wol is direct afkomstig van het schaap, wordt niet gesponnen, maar doorgetrokken en geknoopt, zoals dat bij een tapijt wordt gedaan. Van al het restafval worden pantoffels gemaakt. Naast pantoffels en bovengenoemde producten maakt Matratex ook ochtendjassen.

Naast het eigen label van Matratex Bedding, produceert het Belgische bedrijf ook op basis van private label. 


Bekijk hier de fotoreportage

Waarin onderscheiden Matratex Bedding zich ten opzichte van andere matrassenfabrikanten?
Sietze: ''Ten eerste dat we alles nog op ambachtelijke wijze maken. We kunnen alles maken wat de klant ook maar wilt. We doen daarom ook geen massaproductie, dat kunnen we ook niet aan en dat willen we ook niet. We leveren ook maatwerk. Wilt een klant een bed van 220 cm lang, een bed met een speciaal stiksel en gouden knopen of hoofdbord van drie meter breed? Alles kunnen we maken.

Ook bieden we een goede prijs aan tegen goede kwaliteit. We hebben een trouwe klantenkring die steeds bij ons terugkomen. Dit geeft aan dat onze producten ook goed zijn. 37% van de omzet zit in maatwerkproductie.''

Jullie hebben klanten in Nederland en België. Wat is het verschil tussen deze landen qua koopgedrag?
''De Belgen beslissen veel eerder. Nederlanders moeten veel en lang nadenken voordat ze een beslissing nemen. Ook 'shoppen' Nederlanders veel. Belgen zijn vooral trouw en als het goed voelt, komen ze bij de volgende aankoop terug,'' legt Sietze uit.

''Daarnaast merk ik wel dat België behoorlijk achterliep qua matrassen-evolutie. In Nederland was deze 'automatisering evolutie' al lang gaande en hier in België zag je dit pas tien a vijftien jaar later doorschemeren.''

Duurzaamheid is een belangrijk begrip in de huidige maatschappij. Hoe werken jullie hieraan mee?
''Al het plastic wordt gerecycled. Dit verzamelen we en brengen we naar een fabriek hier in de straat. Zij zijn gespecialiseerd in het recyclen van afval naar bijvoorbeeld nieuwe vezels. 
Daarnaast gaan we zonnepanelen plaatsen op de nieuwe aanbouw die dit jaar waarschijnlijk nog plaats vindt in het huidige gebouw.
Het 'dakwater' wordt gebruikt voor het toilet en de wasmachine.
Als wij nieuwe matrassen leveren bij de klant, nemen we de oude mee en die recyclen we weer. Op deze manier proberen wij een steentje bij te dragen aan de duurzaamheid binnen de economie.'' 

Alles gebeurt bij jullie door middel van handarbeid/ambachtelijke arbeid. Waarom geen handel in/uit Oost-Europa?
Sietze schudt direct zijn hoofd, wanneer deze vraag gesteld wordt. ''We willen uniek zijn, een goede band hebben met onze klanten. We kunnen alles maken wat er gevraagd wordt.
Wij nemen geen risico en bieden eerlijke matrassen voor een goede prijs. En vijf jaar garantie!
Grote aantallen, massaproducties, die veelal in Oost-Europa worden gemaakt, willen we niet. En, zulke klanten hebben we ook niet. Mensen die bij ons een matras bestellen, komen kijken hoe deze ambachtelijk gemaakt worden in onze fabriek, dat is toch uniek?''

Lanceren jullie vaak nieuwe producten/innovaties?
''Toevallig zijn we net bezig met een hele grote order voor een klant in Nederland. Een unicum: bamboe (60%) met katoenovertrek (40%).'' We moeten voelen aan de stof, dat beduidend koeler aanvoelt dan gewoon katoen. ''Het idee kwam van de klant en wij voeren het uit. En dat doen we ook alleen voor die klant, niet dat er iemand anders komt die precies hetzelfde wilt, dat doen we niet! We blijven trouw aan onze klantengroep.

Wij brengen dus best regelmatig nieuwigheden en producten op de markt, al dan niet volgens onze eigen ideeën. Zo gaan we uiteraard mee met de domotica van tegenwoordig, dat ook toegepast wordt in de slaapkamer. Wij produceren elektrische lattenbodems en matrassen. Maar niet met bijvoorbeeld licht erin. Dit omdat misschien 1% van alle klanten dit zou willen en 99% voor de standaard producten kiest.''

Hoe staat Matratex Bedding er over tien jaar bij?
Sietze grappend: ''Dan hoop ik dat mijn zoon het roer al over heeft genomen en ik zit te genieten van mijn pensioen. Mijn zoon is sinds kort betrokken bij het bedrijf. In die zin dat hij zijn eigen sweaterlijn op wilt zetten, dus in feite ook in mijn branche, wat textiel betreft. Ik ga hem helpen deze lijn op te zetten en dat doen we gelijk goed en groots. Ik kan mijn ervaring en kennis hierin aan hem doorgeven en hoop dat hij zo steeds meer gevoel bij/met de zaak krijgt en erbij betrokken raakt, zodat ik het stokje ooit kan overdragen aan hem.''

''Daarnaast gaan we natuurlijk binnenkort uitbreiden met 350 m2. Spannend, maar enorm trots dat we dit bereikt hebben. We zien uit naar wat nog komen gaat!,'' besluit Sietze.

Bekijk hier de hele fotoreportage.

Meer informatie:
Matratex Bedding
claudia@matratex.com 
www.matratex.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven