Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wave Kitchen Products zoekt agent voor België

Interview Jerry Severins: ''WKP is het enige bedrijf dat in de afzuigkappenbranche 'fashion' biedt"

Wave Kitchen Products (WKP) is gespecialiseerd in afzuigkappen. Het Oosterhoutse bedrijf timmert flink aan de weg. Het voert het merk Wave. Voor WKP levert een afzuigkap niet alleen een functionele, maar bovenal ook een decoratieve bijdrage aan keukens. Het bedrijf is volledig in afzuigkappen gespecialiseerd, levert zowel standaardproducten als maatwerk, waarbij techniek en design altijd met elkaar worden geïntegreerd.
WKP wordt gerund door algemeen directeur Vincent van den Berg en Jerry Severins, die zowel ontwerper als commercieel directeur is. Aan laatstgenoemde leggen we een aantal vragen voor, tijdens een ontmoeting in de showroom in Zevenhuizen. 


Jerry Severins, mede-eigenaar en ontwerper van Wave Kitchen Products, bij één van de afzuigkap-modellen in de showroom in Zevenhuizen.

Hoe ben je op het idee gekomen dit werk te gaan doen?
Jerry Severins: ''Ik zat al jaren in de woonbranche, was actief in de keukens. Op een dag ben ik door Wave Kitchen Products gevraagd. Zij importeerden op dat moment hoofdzakelijk afzuigkappen uit Italië. 
Op een gegeven moment, nadat ik gesetteld was binnen het bedrijf, begon ik me af te vragen waarom ik als ervaren tekenaar niet zelf producten ging ontwerpen. Zo gezegd, zo gedaan. 
Alle ontwerpen worden met de hand getekend en daarna in een fabriek in productie genomen. Heel gaaf om dat hele proces, dat jaren meegaat, mee te mogen maken.''

Heb je de laatste jaren een verschuiving gezien in de keukenbranche, op het gebied van afzuigkappen? 

"Jazeker! Vroeger had je alleen de traditionele afzuigkap. En je ziet dat mensen nu toch eerder en vaker kiezen voor een fashionkap. Dus voor een mooi stukje design met bijvoorbeeld leer of andere mooie materialen. Men is nu terecht trots om de afzuigkap te laten zien. Er wordt meer aandacht aan besteed, dan 'vroeger." 


Model 2630; messing met leer in kleur titanium.

Waarmee onderscheiden jullie zich?
"Door 'fashion' aan te brengen, in de vorm van bijvoorbeeld leer of andere materialen. Wij kunnen alles maken wat de klant wilt. We leveren maatwerk. Zelfs de vorm van het stiksel waarmee het leer vastgemaakt wordt op de kap, kan gekozen worden."

Wat vind je leuk aan je vak? 
"De ruimte die je krijgt van opdrachtgevers, de creativiteit, de contacten met de mensen. Het allerleukste vind ik eigenlijk een product ontwikkelen, waarmee je een stukje geschiedenis schrijft. En dat is ook zo. Het is geen impulsieve aankoop zoals een paar schoenen die je na een paar maanden weggooit.
Eerst maak ik een tekening van het ontwerp, dan laten we een prototype maken, vervolgens finetunen en op een gegeven moment is het product klaar. Tot slot maak je een brochure. Dan komt er een keukenzaak die het product wilt verkopen en kom ik bij de consument thuis. Zo'n kap hangt misschien wel 20 tot 25 jaar in hun keuken. Als ik uiteindelijk 'mijn' kap daar zie hangen, dat geeft een kick. Dan denk ik: die heb ik gemaakt, de schetsen daarvan liggen nog thuis en dat vind ik het allerleukste aan mijn vak." 


In het Dekker Trend Centre worden de nieuwste kappen van Wave getoond.

Hoe vaak brengen jullie nieuwe producten op de markt?
"Elk jaar lanceren wij een nieuwe brochure, het zogeheten fashionboek. Daar ben ik eigenlijk heel het jaar mee bezig, dus ik ben nu bezig met het boek voor 2020.
We willen meer gaan doen met verlichting, dus puur lampen, naast de afzuigkappen. Daar komen ook audio-lampen, die je kan streamen met je telefoon, zodat er dus een hele mooie lichtbundel komt te hangen. Daar zitten ook speakers in verwerkt. We zitten nooit stil. Buigbaar steen krijgen we ook nog. Je hebt steen wat je kan buigen, omdat het zo dun is. Een hangend stuk graniet dat een blikvanger gaat worden, inclusief lampjes. We gebruiken alleen maar led, die we ook zelf laten ontwikkelen in Azië. We proberen elk jaar tien nieuwe producten te lanceren."

Waar haal je de inspiratie voor de ontwerpen vandaan?
"Die vraag krijg ik heel vaak. Ik haal die eigenlijk overal vandaan: van een strandwandeling, tot een tof jasje wat een dame aanheeft waar een bepaalde structuur in verwerkt zit. Als ik bijvoorbeeld in het bos loop en ik zie een boom bewegen wanneer het hard waait, dan denk ik: 'hoe tof zou het zijn iets te ontwerpen waar beweging in zit'. Mijn hoofd staat nooit stil, ik ben altijd aan het denken."

Met welk merk gaan jullie de strijd aan wat betreft kwaliteit/noviteit?
"Niemand doet het stukje fashion zoals wij dat doen. Niemand. Voor ons was het de opdracht om een duidelijke en onderscheidende positie in te nemen tussen de andere specialisten, zoals Novy en Bora. Alleen wat zij doen is productiewerk. Wij richten ons met name of het midden- en hoge segment."


Framekap model 2057.

Afvoeren zonder afvoer naar buiten. Werkt dat eigenlijk wel?
"Wij gebruiken voor de afzuiging plasmafilters. Of koolfilters. Deze dienen tegelijkertijd als geurfilters. Deze verwijderen alle geurmoleculen en zelfs pollen uit de ruimte. Alles vernietigt hij dat erdoor heen gaat. De lucht gaat door een motor, die zuigt het er doorheen, vervolgens gaat het door een plasma- of koolfilter en deze brengt de 'gereinigde' lucht weer naar buiten. Hierdoor zijn we enorm duurzaam, want de warmte blijft in de woning. De filters zijn ook makkelijk schoon te maken en te vervangen." 

Hebben jullie nog uitbreidingsplannen? 
"Nederland is veruit onze core business. In de UK werken we samen met een agent, die helemaal gecoverd is op dit moment. Ook hebben we een distributeur in Scandinavië, dus in Noorwegen, Denemarken en Zweden. In Luxemburg zijn we ook al actief. Ook in Canada is er net iemand gestart, die regelmatig 'handelt' met ons. In België leveren we al jaren, maar zijn we nog wel op zoek naar een agent." 


Een blik in de showroom.

Tot slot
"We brengen iets, werken met een tof team. Hebben aandacht voor de consument. Dat maakt ons sterk. We hebben veel ambities, maar moeten de basis sterk houden. Het kan altijd beter. Voor nu moeten we ook de Brexit afwachten, wat dat met de handel gaat doen. Wij hebben geen producten die een houdbaarheidsdatum hebben. Maar het land binnenkomen wordt straks veel moeilijker. De import- en transportkosten zullen flink omhoog gaan. Hoe het uiteindelijk uit zal pakken, dat weet niemand en is afwachten."

Meer informatie:
Wave Kitchen Products
Tel: 0162 – 47 26 26 
support@wavekp.nl  
www.wavekitchenproducts.nl