Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bedrijfsbezoek aan gietijzerfabriek en Ferleon in Belgische Weelde

Frédéric Peeters: ''We zijn steeds op zoek naar productinnovaties en nieuwe partners''

Het Belgische bedrijf Dovre produceert al tachtig jaar kachels en haarden in hoogwaardig gietijzer, al dan niet geëmailleerd. Twee jaar geleden, in september 2017 besloot het bedrijf een nieuwe lijn op de markt te brengen: Ferleon. Een nieuw merk van kookpannen en -potten en outdoor cooking was geboren. Onder de merknaam Ferleon vallen kookpotten en -pannen, ovenschotels in geëmailleerd gietijzer en een reeks hoogwaardige gas BBQ's. Deze compacte gietijzeren patiofornuizen passen op elk terras voor grill, plancha of als gebruik voor een extra kookplaat.

Marie-Elise bracht een bezoek aan de fabriek in het Belgische Weelde en ontmoette daar Frédéric Peeters (Business Development Manager) en Bram Huysmans (marketingassistent). Beiden zijn aangesteld om het merk Ferleon in de markt te zetten.

Aangekomen bij het reusachtige pand komt de stoom vanonder de grote vaten, die in de fabriek staan. Een indrukwekkend gezicht. De ontmoeting vindt in eerste instantie plaats in de nieuwe showroom, waar alle producten van Ferleon mooi uitgestald staan. De diversiteit is direct te zien. Verschillende noviteiten worden in de showroom getoond, naast de kachels en haarden die er staan van Dovre.


Bekijk hier de fotoreportage van het bedrijfsbezoek

Waar komt de naam Ferleon vandaan?
Frédéric: ''Het nieuwe merk Ferleon is genoemd naar Leon Gehem, de oprichter van de Belgische Dovre fabriek. Fer betekent ijzer in het Frans en Leon is de naam van de oprichter. Inmiddels heeft hij het roer overgedragen aan zoon Tom, de huidige CEO. Met Ferleon zetten we de traditie van innovatief ondernemerschap voort. Als je goed kijkt, zie je in het logo een vat waarmee het gietijzer in de productielijn gegoten wordt."

Wat houdt het proces van gietijzeren cookware in?
Nadat de oordoppen in zijn gedaan en de helmen opgezet, lopen we door de enorme fabriek. De beide heren lichten het proces toe. Frédéric: ''In onze fabriek van vijf hectare groot werken 130 medewerkers die o.a. de continuïteit van het productieproces van Dovre waarborgen. Net zoals bij de kachels gebruiken we voor de kookpotten gerecycleerd ijzer, en dat is er in overvloed. Het ruwe materiaal wordt vervolgens gesmolten in de 4 gasgestookte ovens met een capaciteit van 20 ton per uur, tot een mix die perfect uitgebalanceerd is voor grijs gietijzer. Daarna wordt het vloeibare metaal door gietmachines in de gemaakte mallen/unieke zandvormen gegoten. Het metaal is op dat moment 1400 graden Celsius.''

Bram vervolgt: ''Deze vormen koelen af, waarna het vormzand gerecycled wordt. De ruwe gietstukken worden gestraald voor eventuele roestvorming. De ruwe stukken worden bijgeslepen en het product krijgt dan zijn eerste geëmailleerde grondlaag. Vervolgens worden de producten 20 minuten gebakken in een oven, waarna de uiteindelijke kleur (crèmewit, sneewwit, zijdegrijs, olijfgroen of zwart) er opgespoten wordt als toplaag. Tot slot wordt elk product tot in detail met de hand gecontroleerd en afgewerkt.''

''Per uur worden er 600 pannen van een diameter van 26 cm geproduceerd in deze fabriek", aldus Frédéric. ''We produceren op een bepaalde productieafname en hebben altijd een minimale voorraad in het magazijn liggen.''

In bovenstaand filmpje is te zien dat de kookpannen een eerste geëmailleerde grondlaag krijgen.

Wat is het voordeel van gietijzer, dus van de Ferleon producten?Frédéric: ''Gietijzer houdt zijn warmte langer vast, ideaal voor gerechten die lang moeten sudderen. Onze producten kunnen op elke warmtebron, gas, inductie enz. gebruikt worden, ook outdoor en zelfs op kolen, buiten met een driepoot bijvoorbeeld. Op meerdere vlakken toepasbaar dus. Onze gietijzeren cookware wordt gemaakt van gerecycled gietijzer, waardoor de pannen erg duurzaam zijn. Ze gaan ook nog eens levenslang mee en zijn niet snel kapot te krijgen. De pannen kunnen na einde levensduur ook weer gerecycled worden. De productie vindt in België plaats. Naast al deze voordelen stralen de producten van Ferleon ook design en klasse uit.''

''Daarnaast zijn de producten van Ferleon goed te combineren met de kookplaten die we in huis hebben", weet Bram. ''De patiocooker kan bijvoorbeeld gecombineerd worden met de trolley, die verkrijgbaar is in meerdere kleuren. Ook de kookplaten zijn met elkaar te combineren.''

Op welke prijsklasse richten jullie zich?
Bram: ''Ferleon richt zich met name op het hoge segment. Het productieproces combineert high-end technologie en handmatig vakmanschap, met oog voor detail en kwaliteit. Hierdoor komen de producten ook in het hogere segment terecht, omdat we ze niet voor een lage prijs kunnen verkopen.''


Bekijk hier de fotoreportage van het bedrijfsbezoek

Brengen jullie vaak nieuwe producten op de markt? En door wie worden deze ontworpen?
Frédéric: ''We proberen elk jaar en seizoen wel met iets nieuws te komen. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld de ovale ovenschalen in diverse diameters (24 en 30 diameter) op de markt gebracht. Ook de grill- & plancha kookplaten zijn nieuw in het assortiment. We staan niet stil. De producten worden intern ontworpen door de kennis en ervaring die we hier met Dovre in huis hebben.''

Er heeft een uitbreiding plaatsgevonden naar Amerika. Waarom naar de USA?
Bram: ''Amerika is een grote markt. We hopen er veel te kunnen bereiken, naast ons netwerk in Europa en Azië. We zijn laatst in zee gegaan met de Amerikaanse partner Hudson Home Group voor de distributie van Ferleon in USA. We waren laatst, naast Batibouw 2019, ook te vinden op de IHA (International Housewares Association) in Chicago. Hier hebben we voor enkele gelukkige Amerikanen mosselen met friet op de plancha klaargemaakt. Onze producten werden zeer enthousiast ontvangen door het grote publiek.''

Waar zien jullie Ferleon staan over tien jaar? 
Frédéric: ''Ze zeggen vaak dat een nieuw merk op de markt brengen ongeveer twee jaar in beslag neemt. Wij zitten ook in dit proces, maar zijn zeer tevreden met wat we al hebben bereikt.'' Bram vervolgt: ''We hebben al veel partners in Europa, waaronder België, Nederland, Zwitserland en Italië. Daarnaast hebben we partners in Azië, Japan en Korea, en laatst zijn we zoals gezegd een partnership aangegaan in Amerika met Hudson Home Group. We zijn dus flink op weg en hopen over tien jaar een flinke bekendheid in de markt te hebben.''

Tot slot
''Het outdoorseizoen begint weer. Dat betekent dat we de outdoor patiocooker met trolley veel onder de aandacht gaan brengen, op bijvoorbeeld beurzen die reeds gepland staan", legt Bram uit. Frédéric vervolgt: ''Daarnaast werken we aan de basis van Ferleon: die moet stevig staan. Van daaruit kunnen we verder werken. We zijn overigens nog op zoek naar meerdere partners en/of verkooppunten die de producten van Ferleon in hun winkel willen tonen, die gaan dienen als belevingspunten. Dit kunnen zowel gespecialiseerde kookwinkels als de betere outdoor zaken zijn. We zijn eigenlijk altijd op zoek naar nieuwe productinnovaties en partners.''

Ferleon zal ook aanwezig zijn op het event van The Art of Living, dat van aanstaande donderdag 28 tot en met 31 maart plaatsvindt in Rosmalen. 

Bekijk hier de fotoreportage van het bedrijfsbezoek. 

Meer informatie:
Ferleon
Tel: +32 1465 41 38
info@ferleon.com
www.ferleon.com