Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Consumenten zijn geneigd steeds kleiner inkomen hieraan uit te geven'

Bestedingscategorie woninginrichting levert ruim een derde deel in

Gisteren werd gemeld dat de woonbranchebarometer verder in de rode cijfers is gezakt. Hiermee is een einde gekomen aan de jarenlange optimisme in de woondetailhandel. De woningverkopen liepen terug, het vertrouwen van de consument neemt af, de woondetaillisten laten dalende weekomzetten zien en ook de opkomst van onlinespelers op de markt hebben een rol van betekenis bij al deze constateringen. Volgens het CBS is er echter meer aan de hand.


Bron: CBS

In de eerste helft van vorig jaar is te zien (in bovenstaand figuur) dat de volume- en waardeontwikkeling van de consumptieve bestedingen er nog vrij positief uit zag. Dit beeld veranderde echter in het derde kwartaal van 2018. Hier daalde zowel het volume als de waarde van de consumptieve bestedingen aan de woninginrichting ten opzichte van het voorgaande jaar. 

Oorzaken dalende consumptieve bestedingen
Er zijn meerdere oorzaken te noemen van de dalende consumptieve bestedingen. Als eerste de woningmarkt. Er zijn minder woningen verkocht in het laatste kwartaal van 2018. Teruglopende verhuisbewegingen spelen een grote vooraanstaande rol voor de dalingen. 

Marktdata: ''Uit onderzoek blijkt dat een verhuizing in veel gevallen het moment is om nieuw meubilair aan te schaffen, een nieuwe vloer te laten leggen, een keuken te vervangen of de badkamer te verbouwen. Daarnaast zegt de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen veel over de bestedingen en intenties van de consument. Maar daarnaast blijkt uit cijfers van het CBS dat de consumptieve bestedingen aan woninginrichting al jaren lang teruglopen. Onderstaand figuur toont de jaarlijkse consumptieve bestedingen aan woninginrichting over de periode 1995-2015 (absolute waarde incl. BTW in miljoenen euro’s).''

Bron: CBS - Ontwikkeling jaarlijkse consumptieve bestedingen aan woninginrichting over periode van 1985 - 2015

Normaal gesproken zou het figuur als gevolg van de inflatie en bevolkingsgroei een stijgende lijn moeten laten zien. Dit gebeurt echter niet, integendeel. De consument heeft de prioriteiten verschoven naar bijvoorbeeld vakanties, nieuwe media, elektronica etc. 


Bron: CBS - Ontwikkeling bestedingsaandeel van woninginrichting op de totale binnenlandse consumptie 

Bovenstaand figuur geeft weer dat de jaarlijkse besteding met betrekking tot de woninginrichting in het binnenland hard achteruit is gegaan vanaf 2001. De bestedingscategorie woninginrichting heeft ruim een derde deel in moeten leveren. Dit lijkt geen incident te zijn, maar een voort te zetten trend. Marktdata: "Consumenten zijn klaarblijkelijk geneigd een steeds kleiner deel van het inkomen uit te geven aan woninginrichting."