Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Architect Frank Gehry timmert al zeventig jaar aan de weg

Architect Frank Gehry is op 28 februari jl. 90 jaar geworden. De in Los Angeles gevestigde Gehry heeft inmiddels een carrière in de architectuur achter de rug van meer dan 70 jaar en nog steeds is hij betrokken bij allerlei bouwprojecten.

Frank Gehry ontwikkelde een stijl, die door de jaren heen steeds meer werd gekenmerkt door grotere, meer abstracte en vreemde vormen. Een aantal ontwerpen van zijn hand zijn onder andere e Danzinger Studio van 1964 in West-Hollywood en de Joseph Magnin Store van 1968 in Costa Mesa. Een van zijn kroonwerken is het winkelcentrum van Santa Monica, dat in 1980 werd ontwikkeld. Het winkelcentrum had eigenschappen die het werk van Gehry in de jaren ’80 verder zouden bepalen, zoals open paviljoens voor de trappen en liften van het centrum.

Na het winkelcentrum van Santa Monica ging Frank Gehry op kleinere schaal werken. Een keerpunt in zijn carrière kwam in 1986 met een tentoonstelling in de Walker Art Center in Minneapolis. De tentoonstelling liet naast modellen en schetsen ook vormen zien die de bouwstenen van zijn latere werk zouden vormen. Met zijn uitbundige vormen stelde Gehry aan de kaak wat architectuur nu eigenlijk precies is. Een voorbeeld van deze aanpak is de Winston Guest House in Minneapolis. Het huis lijkt een grillige verzameling blokken. Maandenlang schoof Gehry bij het ontwerpproces door middel van een maquette de blokken subtiel heen en weer, totdat hij eindelijk een opstelling had gevonden waar hij tevreden over was.

In de jaren ’90 nam zijn werk een meer barokke houding aan. In plaats van dat er met onderdelen werd gewerkt zoals bij de Winston Guest House, creëerde Gehry vormen die in elkaar overliepen zoals het Weisman Museum in St. Paul of de Walt Disney Concert Hall in Los Angeles. Frank Gehry maakte hier volop gebruik van de mogelijkheden die nieuwe technologie hem kon geven.

Een van zijn meest recente projecten is het hoofdkwartier van Facebook, dat nog steeds voortdurend wordt uitgebreid. Volgens een anekdote ging Facebook-baas Mark Zuckerberg op bezoek bij een aantal toonaangevende architecten voor ontwerpen voor zijn hoofdkantoor. Toen hij Frank Gehry bezocht, zag hij maquettes van verschillende werkstations die door houten platen van elkaar werden gescheiden en zich in een groot metalen frame bevonden. Zuckerberg vroeg toen aan Gehry: “Geef me dit, maar dan in 185.000 vierkante meter!”

In zijn oeuvre heeft Gehry laten zien dat architectuur zowel simpel als complex kan zijn. De grilligheid in zijn werk is voor  hem een manier waarop gebouwen als het ware met mensen in deze gebouwen kunnen spelen, en vice versa.

Bron: Dezeen

Meer informatie:
www.architecturaldigest.com

Publicatiedatum: