Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Qudata: Speciaalzaak wordt steeds belangrijker voor consument

Richard van Wijngaarden van Laufen: "Er wordt nu vaker een innovatief product aangeschaft"

Uit onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses blijkt dat consumenten hun badkamerproducten vaker bij een speciaalzaak kopen en minder in een bouwmarkt of woonwarenhuis. Desgevraagd laat Richard van Wijngaarden, New Business Manager Benelux bij Laufen Badkamers, weten dat ook hij merkt dat er een verschuiving gaande is. "Mensen zoeken steeds vaker de speciaalzaak op, vooral omdat ze geïnspireerd willen worden. Ze willen voorbeelden zien en kunnen zeggen: 'dat wil ik thuis ook'. Bij veel bouwmarkten hangen de producten toch vaak in een rek." 

Een paar maanden had Qudata nog vastgesteld dat de ketens -wanneer zij worden beoordeeld op kenmerken - niet veel van elkaar verschillen. Voor dit onderzoek is een vergelijking gemaakt tussen badkamerspeciaalzaken op basis van hun klanten; welke klant koopt waar? Ketens timmeren behoorlijk aan de weg de laatste jaren en dat heeft zijn effect op de naamsbekendheid gehad, weet Qudata. 
Bij vijftien winkels die badkamers en -producten verkopen is gekeken naar hoe oud de respondent is en wat is zijn bruto gezinsinkomen is. 
De gemiddelde leeftijd van de onderzochte consumenten is 45 jaar en het gemiddelde inkomen € 3275 bruto per maand.

Welke winkel
Omdat in het onderzoek gevraagd is in welke winkel de geënquêteerde zijn producten heeft gekocht kan voor iedere keten worden bepaald wie waar inkoopt. Zo blijkt onder meer dat jongere mensen met een lager gezinsinkomen hun badkamerproducten dikwijls bij Kwantum kopen.
Oudere consumenten met een lager inkomen gaan vaker naar Sanisale of Formido. Baderie, Sanitairwinkel.nl en Sanidump bevinden zich in het midden van het spectrum: iets onder de gemiddelde leeftijd en iets onder het gemiddelde gezinsinkomen. Dat er speciaalzaken zo dicht tegen vier bouwmarkten (Karwei, Praxis, Hornbach en Gamma) en het grootste woonwarenhuis (Ikea) gepositioneerd zijn, is best verbazingwekkend. "Bouwmarkten en woonwarenhuizen bieden goedkope producten tegen een lage servicegraad, een speciaalzaak zou zich eigenlijk moeten richten op assortiment, kwaliteit en een goede service", aldus Qudata.

Fysieke winkel
De fysieke winkel blijkt nog steeds verreweg het belangrijkst te zijn. "Ongeveer driekwart van alle aankopen in dit marktsegment worden gedaan in een winkel en maar iets meer dan 12 procent via internet."
Winkels blijken weliswaar iets te verliezen in marktaandeel, maar nog steeds blijkt de fysieke winkel meer dan 80 procent van de aankopen te scoren in 2018.
Richard van Wijngaarden van Laufen Badkamers: "Mijn ervaring is dat de consument vaak een installatiebedrijf of ZZP' er opzoekt met de vraag 'wil je mijn badkamer doen'. Je ziet ook vrij regelmatig dat de consument zelf de producten online inkoopt en ze vervolgens door derden laat installeren." 

Badkamerspeciaalzaak
In de consumentenonderzoeken van Qudata wordt ook gevraagd in welk type winkel men zijn producten heeft gekocht of gaan kopen. Onderscheid wordt gemaakt tussen badkamerspeciaalzaak, bouwmarkt, woonwarenhuis en bouwmaterialenhandel. 
"Gemiddeld blijkt de consument 1,3 winkels te bezoeken voor de complete aanschaf. Ruim de helft van die aankopen wordt gedaan bij de badkamerspeciaalzaak. Dan blijkt duidelijk dat sinds 2013 het kanaal van badkamerspeciaalzaken steeds belangrijker is geworden.
Was het aandeel van de aankopen via fysieke winkels in 2013 nog 32 procent, in 2018 is dit gestegen tot 43 procent. Sinds het einde van de economisch zware jaren, is het aandeel van de badkamerspeciaalzaak duidelijk toegenomen. De consument is nu bereid zijn geld te besteden voor kwaliteitsproducten bij de speciaalzaak."
Van Wijngaarden, die veel projecten begeleidt, ziet dat zelf ook. "Vooral het laatste jaar is er een verschuiving. Er wordt vaker een innovatief product aangeschaft. In plaats van een gewone wastafel wordt dan gekozen voor de SaphirKeramik, om maar een voorbeeld te geven. Ook douche wc's en -vloeren lopen harder. Kortom je ziet een flinke stijging in de verkoop van duurdere producten. Klanten nemen geen genoegen meer met het hoognodige."


Richard van Wijngaarden van Laufen Badkamers.

Meer informatie:
Laufen Benelux B.V.
Meidoornkade 2a
3992 AE Houten 
Telefoon: 033 450 2090
info.benelux@laufen.ch
www.laufen.nl

Qudata® Markt- en Trendanalyses BV
P.O. Box 423
7200 AK Zutphen
+31 575 515 563
info@qudata.nl
www.qudata.nl