Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eddy de Gunst van Wa'Core Bedding:

'Het blijft vreemd dat veel winkeliers vrijwel geen kennis hebben over het waterbed'

Salesmanager Eddy de Gunst van Wa'Core Bedding uit Naestved (Denemarken) heeft met gekromde tenen het artikel Ooit was het hip en sexy, waar is het waterbed gebleven? in het NRC Handelsblad gelezen. Volgens hem is er een verkeerd beeld geschetst van het waterbed.

Journalist Diederik Huffels voerde onder andere een belronde uit onder de grotere beddenverkopers en concludeerde vervolgens dat het waterbed niet meer in trek is en nauwelijks verkocht wordt. Waterbedverkoper De Gunst is het daar niet mee eens. "Het waterbed is in Nederland minder aanwezig op de winkelvloer. De vraag is echter of dit aan het product ligt of aan de winkeliers, die zich veelal slaapspecialist noemen. Een omschrijving die doet denken dat men verstand van zaken heeft over de verschillende slaapsystemen. Over de bedden die op de winkelvloer staan, zal men zeer zeker voldoende kennis van zaken hebben. Maar het blijft vreemd dat men over het waterbed vrijwel geen kennis heeft.
Al jarenlang heeft het waterbed een hondstrouwe groep aanhangers die nooit meer anders wilt. De voordelen zijn legio: minimale drukpunten, regelbare warmte en veruit de best mogelijk bedhygiëne. Mensen met spier- en gewrichtsaandoeningen of luchtwegproblemen zweren bij een waterbed", weet Eddy de Gunst.

Geen goed advies
Vestigingsmanager Wesley Ruijterman van Beddenzaak Morpheus krijgt ook nog een veeg uit de pan van De Gunst. Volgens Ruijterman is het waterbed nl. qua slaaptechniek prima, maar probleem is volgens hem dat het veel onderhoud vergt. "Je moet ’m ontluchten, af en toe bijvullen met anti-alg. Dat vinden mensen veel werk. Hij kan gaan lekken. En verhuizen is een heel gedoe: in zo’n bed zit zo'n 1500 liter water", liet hij in het NRC optekenen. De Gunst: "Als een vestigingsmanager al geen idee heeft hoeveel water er in een waterbed gaat (550 i.p.v. 1500 liter), dat mag je verder niet verwachten dat men goed advies kan geven over de voordelen van het slapen op water." 

Luiheid
Naar de mening van Eddy de Gunst is er onder winkeliers sprake van luiheid, om buiten de gebaande paden te treden. "Het is makkelijker om met z'n allen alleen bekende merken te verkopen. Merken waarbij het altijd een strijd is om marge en exclusiviteit. Of het comfort bij de bekende merken in verhouding staat tot het prijsniveau, is vaak af te vragen. Veelal wordt de marketing rondom het merk duur betaald", vindt De Gunst.

Onomstreden
"Het waterbed heeft zich de afgelopen jaren volop ontwikkeld", vervolgt hij. "Qua uiterlijk is dit niet meer te onderscheiden van elk ander slaapsysteem. Het verkopen en plaatsen van een waterbed vraagt iets meer tijd dan een conventioneel slaapsysteem. Daar krijgt een winkelier ook iets voor terug. Het comfort van een waterbed is onomstreden. Verder zorgt het ervoor dat je als verkoper ongeveer tien jaar lang gemiddeld twee keer per jaar in contact blijft met de koper. Hij zal ook de onderhoudsmiddelen bij jou kopen. Dus tijdens de hele levensduur van zo'n waterbed kan circa 20 keer gevraagd worden of alles nog oké is. Als het product richting einde levensduur gaat, kan tijdig een nieuw bed aangeboden worden zonder dat de strijd met het internet moet worden aangegaan." 

Duitsland
"Onbekend maakt onbemind. Als de Nederlandse winkelier iets meer interesse zou tonen in het waterbed, dan zal men snel zien welke voordelen dit heeft voor zowel consument als winkelier. De landen om ons heen hebben dat wel goed ingezien. In Duitsland bijvoorbeeld floreert het waterbed als nooit tevoren", besluit De Gunst.

Meer informatie over de waterbedden van Wa'Core Bedding: www.wacore.dk

Reageren op dit artikel?
Stuur uw reactie naar info@wonen360.nl