Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Toch nog 455 miljoen m2 verkocht; Latijns-Amerika en Azië groeien

Europese laminaatmarkt doet stapje terug

In 2018 hebben de fabrikanten van de EPLF (Vereniging van Europese laminaatvloerfabrikanten) wereldwijd 455 miljoen m² laminaat uit Europese productie verkocht. In 2017 was dit nog 477 miljoen m², hetgeen overeenkomt met een daling van 4,6%. Daarmee blijft de laminaatmarkt wereldwijd op hoog niveau, ook al kent de regionale verkoop een daling.

De West-Europese thuismarkt van de EPLF daalt in 2018 opnieuw, terwijl Latijns-Amerika en Azië de sterkste groei optekenen. In Noord-Amerika daalt de verkoop van laminaat, in Oost-Europa blijft de verkoop stabiel.
In West-Europa (inclusief Turkije) is de totale omzet in 2018 goed voor 225 miljoen m² (voorgaand jaar 243 miljoen m²). Dat betekent een daling van 7,3% ten opzichte van het voorgaande jaar. De verreweg belangrijkste detailmarkt in Centraal-Europa blijft Duitsland met 52 miljoen m² (voorgaand jaar 57 miljoen m²) – ook al betekent dit een daling van 8,3%, door de aanhoudende vervangingstrend naar alternatieve vloeren.

Frankrijk staat nog altijd op de tweede plaats in Europa en laat in 2018 met 36 miljoen m² (voorgaand jaar 37,6 miljoen m²) een kleine achteruitgang optekenen. In Groot-Brittannië zet de positieve trend voor de EPLF-leden zich jammer genoeg niet voort: in 2018 wordt met 29,8 miljoen m² (voorgaand jaar 33,8 miljoen m²) opnieuw een daling van 11,8% geboekt. Hierdoor behoudt het land zijn derde plaats in de rangschikking van West-Europese landen, voor Turkije, waar de EPLF-omzet ook in 2018 daalt: de verkoopcijfers voor laminaat lopen hier met 18,2% naar 20,4 miljoen m² terug (voorgaand jaar 24,9 miljoen m²). Nederland behoudt met een verkoopcijfer van 18,3 miljoen m² (voorgaand jaar 19,7 miljoen m²) zijn vijfde plaats. Het wordt weer gevolgd door Spanje dat met 16,5 miljoen m² stabiel blijft (voorgaand jaar 17 miljoen m²).

In Oost-Europa wordt de opwaartse trend van de vorige jaren weliswaar niet voortgezet, toch blijft deze regio met haar stabiele resultaat een belangrijke toekomstmarkt voor de EPLF-fabrikanten. Met ongeveer 128 miljoen m² (voorgaand jaar 128 miljoen m²) boekten de Europese fabrikanten van laminaatvloeren daar in 2018 opnieuw een mooi resultaat. De vereniging weet, dat in 2017 bijna 28 miljoen m2 afkomstig van Russische productie om verschillende redenen niet in de statistieken opgenomen wordt. In 2018 tekenen de EPLF-leden in Rusland 39 miljoen m² op (voorgaand jaar 36 miljoen m²), wat met een groei van 10,6% overeenkomt. Polen realiseert in 2018 met meer dan 29 miljoen m² (voorgaand jaar meer dan 30 miljoen m²) een constant resultaat. Roemenië laat met 11 miljoen m² een lichte daling optekenen (voorgaand jaar 13,2 miljoen m²). Daarna komen in ongewijzigde volgorde Oekraïne met 7,6 miljoen m² (voorgaand jaar 7,4 miljoen m²) en 4% groei, Hongarije met 7 miljoen m² (voorgaand jaar 6,5 miljoen m²) en Bulgarije met 4,4 miljoen m² (voorgaand jaar 5 miljoen m²).

Noord-Amerika blijft nog altijd een sterk groeiende afzetregio voor Europese laminaatvloeren, maar het resultaat wordt door de zwakkere cijfers in Canada wat gedrukt: in 2018 verkoopt Noord-Amerika met in totaal 44,3 miljoen m² (voorgaand jaar 49 miljoen m²) ongeveer 10,4% minder dan in het jaar daarvoor. De VS registreert in 2018 met ca. 30,7 miljoen m² (voorgaand jaar 32 miljoen m²) een lichte daling van 2,4% terwijl in Canada in 2018 bijna 13,6 miljoen m² (voorgaand jaar 18 miljoen m²) opgetekend wordt, wat een daling van 24,5% betekent.

De grootste toename wordt in 2018 in Afrika opgetekend met 7,8%, maar de totale omzet bedraagt hier slechts 5 miljoen m2. De regio Latijns-Amerika boekt in de EPLF-omzetstatistieken weer vooruitgang: in 2018 wordt met 18,5 miljoen m² (voorgaand jaar 17,7 miljoen m²) 4,7% groei opgetekend. De verkoopcijfers op de grootste detailmarkt Chili stijgen in vergelijking met het voorgaande jaar met 8,1 miljoen m² (voorgaand jaar 7,7 miljoen m²) met 5%. Mexico registreert 3,9 miljoen m² (voorgaand jaar 4,3 miljoen m²), Colombia noteert 2,1 miljoen m2 (voorgaand jaar 1,6 miljoen m²), de bekende slechte conjunctuur in Argentinië leidt tot een daling naar 1,5 miljoen m² (voorgaand jaar 2,1 miljoen m²). 

In de regio Azië boeken de EPLF-fabrikanten in 2018 een totale omzet van ongeveer 30 miljoen m² (voorgaand jaar 29 miljoen m²), wat een stijging van ongeveer 2,8% ten opzichte van het voorgaande jaar betekent. De onbetwiste nummer één in Azië is in 2018 opnieuw China (inclusief Hongkong) – al is er daling van ongeveer 7,2% ten opzichte van het voorgaande jaar: daar wordt 8,9 miljoen m² verkocht (voorgaand jaar 9,6 miljoen m²). De markt van Kazachstan, die sinds 2016 geregistreerd wordt, toont met 4 miljoen m2 en een stijging van 11% opnieuw een mooie groei (voorgaand jaar 3,6 miljoen m2). Israël realiseert 2,3 miljoen m² (voorgaand jaar 2,2 miljoen m²), Saudi-Arabië boekt een lichte stijging naar 2,9 miljoen m² (voorgaand jaar 2,7 miljoen m²), Oezbekistan tekent bijna 2,1 miljoen m² op (voorgaand jaar 0,8 miljoen m²) en wordt gevolgd door Taiwan met 1,7 miljoen m2 (voorgaand jaar bijna 1,8 miljoen m²) en Azerbeidzjan met 1,6 miljoen m2 (voorgaand jaar 0,9 miljoen m²). Ondertussen schijnt laminaat ook op de gigantische markt India voet aan de grond te krijgen: in 2018 tekenen de EPLF-leden hier een omzet van 1,6 miljoen m² op (voorgaand jaar 1,4 miljoen m²).

Meer informatie:
EPLF
www.eplf.com 

Publicatiedatum: