Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Architecten ontwerpen futuristische terminal

Onlangs zijn door vijf verschillende teams ontwerpen voorgesteld voor de nieuwe luchthaventerminal van Chicago. De plannen voor de O’Hare Global Terminal en Global Concourse zijn te zien in het Chicago Architecture Center. De nieuwe terminal dient ter vervanging van het huidige Terminal 2, die in de jaren ’60 werd gebouwd. Tot 23 januari kon door het publiek op de verschillende voorstellen worden gestemd.

Een van de plannen voor de terminal is afkomstig uit een samenwerkingsverband tussen Foster + Partners, Epstein en Moreno. Bij dit ontwerp komen vertrekkende reizigers eerst drie bogen tegen, die een 'dramatische achtergrond' voor de overkapping vormen. De drie bogen komen samen in een kromming die naar de ingang van het gebouw leidt. Onder het dak van de terminal bevindt zich een grote ruimte. De ruimte is vrij van zuilen. Het dak wordt ondersteund door slechts zes steunpunten, zodat de ruimte wordt geoptimaliseerd en er zoveel mogelijk natuurlijk licht binnenvalt. De terminal bevat directe routes naar binnenlandse en internationale vluchten, waarbij bij het ontwerp goed is gelet op het gebruiksgemak voor de reizigers.

In het plan van Foster + Partners, Epstein en Moreno is verder sprake van een samenwerkingsverband met Dorchester Industries, dat ervoor zorgt dat de nieuwe Global Terminal wordt voorzien van een programma voor kunstwerken.

“In 1991 zorgden we voor een revolutie op het gebied van de architectuur van luchthavens met Stansted. Met de O’Hare Global Terminal creëren we een nieuwe revolutie door middel van een koepel met een breedte van 168 meter. De ruimte van de koepel creëert een visuele relatie met de omliggende vliegtuigen en zoekt de grenzen van de technologie op", aldus Foster.

Bron: Foster + Partners

Publicatiedatum: