Directeur Jan Meerman van INretail voorspelt:

'Omzet woonbranche daalt met 3%'

INretail voorspelt een pas op de plaats voor de omzetten in de belangrijkste non-food retailbranches in 2019. Voor de woonbranche zal de omzet met 3% dalen, zo is de verwachting. Online verkopers blijven wel profiteren van de populariteit van deze koopmogelijkheid.

“Een optelsom van signalen maakt ons behoedzaam,” stelt Jan Meerman, algemeen directeur van INretail. “De totale omzet groeit nog steeds als je retail breed definieert, maar met steeds meer aanbieders en kanalen wordt de koek met meer, ook branchevreemde, spelers gedeeld." Dat beïnvloedt de verwachtingen van onder andere de woonbranche.

Consumenten die een matras bij een supermarkt kopen zijn al lang geen uitzondering meer. Ook vraagt Meerman zich af waaraan consumenten de beloofde koopkracht van 1,6% gaan besteden. “Huishoudens merken de economische groei waarover iedereen spreekt nauwelijks, maar krijgen wel onverwachte kostenstijgingen te verwerken. Dat zijn geen prettige verrassingen en werkt door in het vertrouwen en de koopbereidheid.”

Bewust uitgavenpatroon
De toenemende aandacht voor duurzaamheid wordt ook zichtbaar in een bewuster uitgavenpatroon. Het typeert de groeiende populariteit van ‘tweedehands’ en abonnementsvormen op woonproducten die in omzet nog beperkt zijn, maar in aandacht enorm groeien.
Consumenten shoppen nog steeds heel graag, maar de aanschaf van een product is een steeds bewustere afweging. Ondernemers in de woonsector ervaren een extra hindernis door de volledig opgedroogde woningmarkt. Verhuizingen geven de omzetten in de woonretail een impuls, maar nu die markt compleet op slot zit, ontbreekt die factor.

Gretigheid
Een dynamische markt, waarin ook nieuwe toetreders een aandeel claimen, vereist extreme gretigheid van retailers om te willen winnen. “De koopmogelijkheden die consumenten 24 uur per dag hebben, zijn natuurlijk ook 24 uur lang verkoopkansen voor ondernemers. Als je die route kiest dan vraagt dat om een excellente online strategie. Andere factoren, zoals geweldig ontwikkelde sociale vaardigheden van verkoopmedewerkers, zijn cruciaal als je met de fysieke winkel het verschil gaat maken.”
Kiezen en daarin excelleren is een uitdagende opdracht. INretail introduceert dit jaar daarom een coaching programma dat ondernemers in stappen begeleidt naar de eisen die richting 2030 gaan gelden.

Knokken
De brancheorganisatie onderzoekt in 2019 de effecten van blockchain en de impact van de platformeconomie. “Ondernemers krijgen enorm veel op hun dak. We knokken voor de beste setting voor de retail, voor de mensen die er werken en voor de consumenten die er kopen. We vinden daarom dat de werkkostenregeling veel ruimer kan. Ondernemers doen graag meer voor hun mensen, maar dan houdt de belastingdienst ook meteen haar hand op. Dat werkt niet.
En via de evaluatie van de drank- en horecawet willen we het mengen van retail- en horecafuncties vergemakkelijken. Het stimuleert vernieuwing en trekt consumenten. Dat is positief voor de hele straat. De retail fascineert altijd, vooral door alle nieuwe mogelijkheden die er zijn en komen."

Bron: Inretail


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2019

x

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven