Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geert-Jan Smits, directeur van Flinders: "Een kwart van de omzet komt uit de B2B"

Dinsdag publiceerde nieuwsplatform Wonen360 het artikel Flinders lanceert eigen label 'om te kunnen overleven in de woonbranche'. De  woonwinkel behaalde vorig jaar een omzet van 20 miljoen euro, liefst 30% meer dan in 2017. Opvallend daarbij is dat de site van Flinders vier keer meer bezoekers heeft getrokken. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? Verder maakt het bedrijf flinke omzetstappen in het buitenland. Waar precies? En een omzet van 20 miljoen euro is prachtig voor een bedrijf dat in 2010 is opgericht, maar hoeveel winst is er daadwerkelijk gemaakt? Allemaal vragen die we directeur Geert-Jan Smits voorleggen.

Geert-Jan Smits.

In het afgelopen jaar heeft Flinders flink geïnvesteerd in online en offline marketing. "Dat heeft zijn vruchten afgeworpen", stelt Smits. De online inspiratieomgeving met betrekking tot woon- en interieuradvies trok vier keer meer bezoekers dan in 2017. "Daar hebben we echt werk van gemaakt, onder meer door enorm veel inspiratiefoto's toe te voegen. Daarnaast beschrijven we nu wekelijks allerlei trends. Allemaal bedoeld om de consument te helpen en inspiratie te geven."

Andere factoren voor groei waren de uitbreiding van het assortiment in de categorie duurzaam en refurbished design. "We hebben kantoormeubelen van bekende merken als Vitra, Zuiver OMG Office, Gispen Triennial en Italia Flow aan ons assortiment toegevoegd. Maar nu ook bureaustoelen en -tafels die al een leven achter de rug hebben maar na een opknapbeurt weer als nieuw worden verkocht", legt Smits uit.

Duitsland
Het blijkt verder dat Flinders met name in Duitsland heel hard groeit. "Daar zit ook een heel team van zo'n tien mensen op. We focussen ons speciaal op dit land, omdat onze producten die in het hogere segment zitten goed aansluiten bij wat Duitsers willen."
Opvallend is dat Flinders zich dit jaar toelegt op het ontwikkelen van een eigen identiteit door de lancering van een private label met eigen producten en merken. "Je moet daarbij denken aan een eigen bankenlijn, maar ook vloerkleden en verlichting", somt Smits op.  "Heel breed dus."

Klein winstje
De woonwinkel behaalde vorig jaar een omzet van 20 miljoen euro. "Daarvan komt een kwart uit de Business-to-Business (B2B). Hoe hoog de nettowinst was?", herhaalt Smits de vraag. "We hebben break even gedraaid, zelfs een klein winstje geboekt. Als ik dat vergelijk met concurrenten, dan doen we het goed. We hebben kostenneutraal gewerkt; er zijn maar een paar partijen in onze branche die dat voor elkaar krijgen. Hoe ons dat gelukt is? Als bedrijf kun je echt het verschil maken in de woonbranche. Wij begrijpen de consument én de consumentenvraag, bereiken onze potentiële klanten dan ook via alle mogelijke kanalen; van fysieke winkel tot webshop. Dat is wezenlijk anders dan wanneer je als woonwinkel in een bepaald verzorgingsgebied zit.
Wat ook in ons voordeel spreekt is dat we heel veel op voorraad hebben. Als Flinders benaderen we de sector dus anders dan traditionele bedrijven. Online wordt daarbij steeds belangrijker", weet ook Smits.

Meer informatie:
Flinders BV
www.flinders.nl