Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Consumenten kiezen voornamelijk voor gebruiksgemak'

Woonsector zoekt naar nieuwe betaalsystemen

In de retail zijn nieuwe betaalmethodes zoals mobiele betalingen, zelfscankassa’s en contactloos pinnen vanuit technologisch perspectief relatief normaal geworden. De grote verscheidenheid aan betaalmethodes en de veranderingen in consumentengedrag maken het echter moeilijk voor de woonsector om nieuwe betaalsystemen door te voeren.

Als in een meubelzaak een klant eenmaal met zijn aanschaf naar de kassa loopt, kan hij of zij zich soms geconfronteerd zien met een ellenlange rij. Dit zorgt voor een gefrustreerde winkelervaring. Sommige retailers proberen hier oplossingen voor te vinden. De elektronicazaak Saturn in Hamburg laat de klant bijvoorbeeld bij de schappen betalen met een app, waarna alleen nog maar het product uit de vitrine hoeft te worden gehaald.

Ook andere bedrijven in andere sectoren zijn op zoek naar alternatieven. Op dit moment worden er in Duitsland meer dan een miljoen kassa’s gebruikt. 86% van alle bedrijven in het Duitssprekende deel van de wereld wil in de komende twee tot drie jaar zijn kassa-systemen herzien, zo blijkt uit onderzoek van het EHI Retail-instituut.

De behoefte aan deze veranderingen heeft te maken met achterhaalde hard- en software in combinatie met de veranderende behoefte van de consument. Online retail, waarbij een klant voor zijn aanschaf kan betalen met een simpele muisklik, geeft enorme voordelen ten opzichte van fysieke winkels. Dit geldt ook voor de woonsector.

Het probleem met nieuwe betaalsystemen is dat van alle nieuwe methodes er slechts een paar zijn die zichzelf daadwerkelijk bewezen hebben in de praktijk. Apple heeft bijvoorbeeld de introductie van Apple Pay in Duitsland meerdere keren uit moeten stellen. Mercedes Pay en Paydirekt komen niet echt van de grond. Verschillende digitale betaalmiddelen van grote bedrijven als Vodafone en Telekom zijn mislukt.

De markt voor nieuwe betaalmiddelen is gefragmenteerd en zwak opgebouwd. Er komen bijna elke dag wel berichten naar voren van betaaloplossingen die zijn gefaald en van nieuwe betaaloplossingen die zich nu proberen te bewijzen. Onlangs nog is H&M samen gaan werken met het in betaaloplossingen gespecialiseerde Klarna, dat onder meer ook met Ikea werkt. Het probleem is dat zelfs enorme investeringen in technologie en marketing geen garantie zijn voor succes op de markt en acceptatie door de consument.

Ook zelfscankassa’s komen met uitdagingen. Niet elke consument wilt dit. Zij die dit wel doen hebben nog steeds bij bepaalde producten assistentie van winkelpersoneel nodig. Dit geldt bijvoorbeeld voor producten die minderjarigen niet mogen kopen.

Ondanks dat lijkt de trend voor nieuwe betaalmiddelen zich door te zetten. Met een app kan een smartphone in een digitale portemonnee worden veranderd, waarmee snel en makkelijk kan worden betaald. Het grootste probleem is de wildgroei aan verschillende betaalsystemen. Zowel retailers als consumenten weten niet voor welk systeem ze moeten kiezen.

Er is geen breed gevestigde standaard aanwezig. Consumenten kiezen voornamelijk voor gebruiksgemak, terwijl bedrijven juist andere criteria van belang vinden, zoals lage kosten in het gebruik en een verbeterde IT-infrastructuur. Ook zijn er culturele verschillen. In Oostenrijk en Duitsland is boodschappen doen zonder contant geld nog onvoorstelbaar, terwijl in het Verenigd Koninkrijk en Zweden cash zowat lijkt te verdwijnen. De gewoontes met betrekking tot betalen zijn echter overal ter wereld aan het veranderen. Sommige bedrijven zijn niet snel genoeg om zich hierop aan te passen.

De zoektocht naar nieuwe betaalsystemen beperkt zich niet alleen tot winkels. De meubelzaak Inhofer heeft samen met Wirecard een eigen betaalsysteem ingezet. Klanten betalen voor hun aanschaf in termijnen. Een deel wordt in de winkel aanbetaald, waarna de rest digitaal wordt betaald als het meubelstuk aan huis wordt geleverd. Hierbij worden meerdere betaalkanalen toegepast, waarbij de klant zich voornamelijk laat leiden door gebruiksgemak.

Bron: Ambista