Grohe, wereldwijd bekend om zijn badkameroplossingen en keukenkranen, heeft nu voor de derde keer met succes een toppositie behaald voor de Duitse duurzaamheidsprijs in de categorie "grote bedrijven". De sanitairspecialist behoort tot de top 3 van de "duurzaamste grote bedrijven in Duitsland". De prijsuitreiking vond plaats op vrijdag 7 december aan het einde van de Duitse Dag van de Duurzaamheid tijdens een feestelijk gala in Düsseldorf. Met deze prijs eert de organisatie Stiftung Deutscher Nachhaltigkeitspreis e.V. bedrijven die economisch succes combineren met sociale verantwoordelijkheid en milieubescherming op een goede manier. Het is Europa's grootste onderscheiding voor milieu en sociale betrokkenheid in verschillende categorieën.
"Ik ben blij met de erkenning die we hebben gekregen van een van Europa's belangrijkste duurzaamheidsinitiatieven," aldus Thomas Fuhr, Executive Director Operations bij Grohe en verantwoordelijk voor duurzaamheid op bestuursniveau. "Het feit dat we dit uitstekende resultaat voor de derde keer hebben kunnen bereiken, toont de continuïteit en intensiteit waarmee we duurzaamheid bij Grohe nastreven. Wij blijven innovatieve en duurzame producten ontwikkelen en produceren, die onze klanten in staat stellen om water en energie efficiënt te gebruiken."
De jury benadrukte de voortdurende inzet van Grohe om duurzame producten op de markt te brengen en verder te ontwikkelen. Ze gaf ook een positieve beoordeling over het succes van de onderneming bij het opzetten van duurzame productieprocessen in een grondstofintensieve industrie. Dankzij de eigen smeltovens is het mogelijk om de samenstelling van de legering zelf te controleren. Grohe Light bevat 35% minder lood dan conventionele legeringen. Het bedrijf bespaart ook koolstofuitstoot met zijn warmtekrachtcentrales en heeft sinds 2014 de wateronttrekking met 16,4% verminderd.
Het streven naar een zo groot mogelijke duurzaamheid is een integraal onderdeel van het DNA van Grohe. Het wereldwijde merk voor innovatieve sanitaire producten steunt al decennialang op de merkwaarden technologie, kwaliteit, design en duurzaamheid. Grohe streeft consequent naar een 360 graden duurzaamheidsaanpak die medewerkers, leveranciers, fabrieken, processen, producten en de bijdrage aan de maatschappij in gelijke mate omvat. Het bedrijf wordt ook geleid door de 17 Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties. Deze omvatten bijvoorbeeld de beschikbaarheid en het duurzame beheer van water en sanitaire voorzieningen (SDG 6).
Bron: Moebelkultur