Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitvinder van het 50 jaar oude waterbed brengt een compleet nieuwe versie op de markt

Charles Hall, de uitvinder van het waterbed, is nog steeds actief om zijn creatie te innoveren. Sinds drie jaar werkt Hall aan een nieuwe versie van het waterbed onder de naam Afloat. De Afloat kost rond de 1750 euro, bevat een metalen frame, een warmte-element en middelen om het bed met water te vullen en het water weer uit het bed te legen. De Afloat is binnenkort online verkrijgbaar. De bedden worden zonder extra bezorgkosten geleverd en hebben een garantie van 100 dagen.

Hall hoopt dat met de bedden een nieuwe doelgroep kan worden aangeboord. In plaats van dat de bedden worden afgenomen door senioren met lichamelijke klachten, zou hij graag meer animo zien onder dertigers en millennials.

Brochures van Mr. Halls Collectie waterbedden

Charles Hall ontwikkelde het waterbed in 1967, toen hij nog een student aan de San Francisco State University was. In eerste instantie had Hall zijn meubel onder de naam “Pleasure Pit” ontwikkeld als een combinatie van een bed en een stoel. Meubelketens zagen hier weinig brood in, waarop Hall besloot om zelf zijn Pleasure Pit op de markt te zetten. De eerste klanten voor zijn bedden waren onder andere een bandlid van Jefferson Airplane, Playboy-magnaat Hugh Hefner en een nudistenkolonie.

Uiteindelijk vond hij met een partner investeerders, waarna zo’n 30 winkels in Californië werden geopend. Het eerste volwaardige waterbedmodel werd onder de naam “Pleasure Bed” verkocht voor $ 350 (ruim 300 euro).

De onderneming kreeg een aantal tegenslagen te verwerken. Er kwam een groot aantal imitatoren op de markt. Ook had het waterbed een nogal vunzig imago. Daarnaast gingen er geruchten rond over de vermeende onveiligheid van het waterbed, zoals het risico op elektrocutie of vloeren die bezweken onder het gewicht van al dat water. Het bedrijf van Hall ging in 1975 failliet door slecht management van de investeerders. Daarna hield Hall zich bezig met een aantal andere artikelen, zoals kampeermatrassen en opblaasbare kano’s.

Charles Hall ontwikkelde het waterbed in 1967.

Het waterbed hield echter niet op te bestaan. Geleidelijk aan ontdeed het waterbed zich van zijn imago en ontstond een nieuwe doelgroep onder oudere consumenten. In 1986 werd binnen de waterbeddensector een omzet gegenereerd van bijna $2 miljard (€1,75 miljard). Waterbedden hadden in de Amerikaanse markt voor matrassen een aandeel van rond de 15%.

Door de ontwikkeling van conventionele matrassen die het comfort van het waterbed wisten te evenaren, verloor het waterbed aan populariteit en werd het een nicheproduct. De Afloat moet hier verandering in brengen. Volgens retail-journalist Warren Shoulberg is de tijd rijp voor de terugkeer van het waterbed. “De huidige generatie associeert waterbedden niet meer met het foute imago van weleer. Daarbij is in tegenstelling tot het onoverzichtelijke materiaal van andere matrassen heel duidelijk waar een waterbed uit is opgebouwd. Het is gewoon een grote zak met water.”

Bron: New York Times