Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Sinds mei is het consumentenvertrouwen licht aan het dalen'

Eerste omzetdaling meubelbranche in vier jaar tijd

De omzet van de detailhandel was in het derde kwartaal van 2018 volgens het CBS 3 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is de eerste omzetdaling van de meubelbranche in vier jaar tijd. De Woonbranche Economische Barometer duikelde in oktober in het rood. Een reden voor Marktdata.nl om eens dieper in te zoomen op de oorzaken en verwachtingen voor de komende tijd in de woondetailhandel.

Na louter omzetstijgingen vanaf het derde kwartaal van 2014 is de omzet van meubelwinkels in het derde kwartaal van 2018 voor het eerst, en met 0,9 procent, gedaald. De omzetdaling ging gepaard met een daling van de verkopen met 3,1 procent, aldus het CBS.
De Woonbranche Economische Barometer staat al voor het vijfde jaar op rij op een positieve stand. Was het in de jaren 2014, 2015 en 2016 de woningmarkt die de index sterk omhoog stuwde, de afgelopen twee jaar is het consumentenvertrouwen sterk toegenomen en is daarmee de belangrijkste motor voor de omzetgroei in de woondetailhandel. 

Stuwende kracht
Het aantal verkochte woningen zorgde in 2014 voor een sterke verbetering van de stand van de Woonbranche Economische Barometer. Ook in 2015 en 2016 was de woningmarkt de stuwende kracht achter de positieve barometerstand. In 2017 nam het consumentenvertrouwen sterk toe en is in dat jaar de belangrijkste motor voor de omzetgroei in de woondetailhandel. Het afgelopen jaar laat een daling van het aantal verkochte woningen zien, terwijl het consumentenvertrouwen nog flink positief staat. 

Marktdata.nl meet op continue basis met het woonzakenpanel de wekelijkse omzetontwikkeling van woondetaillisten. De index van de weekomzetmutaties van woondetaillisten is het lopende jaar geleidelijk aan het dalen. Ten opzichte van januari is de index van de weekomzetmutaties met 28 punten gedaald van 20 in januari naar -8 in oktober. Sinds september staat deze deelindicator in het rood. Cijfers van het CBS bevestigen deze negatieve ontwikkeling. De eerste paar maanden van het jaar pluste volgens het CBS de omzet van winkels in meubels en woninginrichting algemeen assortiment nog ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, zowel qua volume als waarde. Maar sinds mei 2018 laat de volumeontwikkeling een daling zien. In juli was de volumedaling het sterkst met -5,7 procent. Het hogere prijsniveau compenseert het volumeverlies deels, maar van echte omzetgroei is nauwelijks nog sprake.

Consumentenvertrouwen
Zoals gezegd is het consumentenvertrouwen momenteel de stuwende kracht van de Woonbranche Economische Barometer. Maar ook hier ziet Marktdata een afnemende tendens over de afgelopen paar maanden. De stemming onder consumenten is dan nog wel erg positief, maar sinds mei is het consumentenvertrouwen licht aan het dalen.

Producentenvertrouwen
Het producentenvertrouwen schommelde in de eerste vijf maanden van het jaar rond de 10 punten. De afgelopen maanden ligt het producentenvertrouwen rond de 6 punten. Vooralsnog lijkt het vertrouwen onder de producenten niet verder af te nemen.

Woningmarkt
Na een sterke toename van het aantal verkochte woningen in de afgelopen paar jaar tekent zich dit jaar een daling af van het aantal woningtransacties. Als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt en de sterke prijsstijging van woningen neemt het aantal transacties op de woningmarkt sterk af volgens cijfers van het Kadaster.  

Sentiment slaat om
Bij de meting onder woondetaillisten over de omzetontwikkeling wordt er tevens gevraagd naar de verwachte ontwikkeling voor de komende maand van een aantal componenten. Deze metingen tonen het sentiment van de ondernemers in de woonbranche. 
Voorzag men in januari per saldo nog een verbetering van het algemeen economisch klimaat in de komende maand, dit sentiment is inmiddels gekanteld. In oktober dacht nog slechts 21 procent van de detaillisten dat het economisch klimaat de komende maand zou verbeteren. Bijna een op de drie ondernemers verwacht een verslechtering van het economisch klimaat.

Winkelbezoekers
Ook met betrekking tot het verwachte aantal winkelbezoekers is het sentiment omgeslagen. In januari voorzag nog 41 procent van de ondernemers een toename van het aantal winkelbezoekers in de komende maand. In oktober is dit aandeel gedaald tot 17 procent. 42 procent van de ondernemers verwacht een daling van het aantal winkelbezoekers.
Men voorziet dan wel een afname van het aantal winkelbezoekers; de koopbereidheid staat per saldo nog wel positief. Maar ook hier neemt het aandeel detaillisten dat een toename van de koopbereidheid voorziet in de komende maand in rap tempo af, van 51 procent in januari tot 26 procent in oktober.


Bij de verwachte ontwikkeling van de gemiddelde orderwaarde is het beeld nog altijd positief, al loopt het positieve sentiment wel licht af.
Voorzag in januari nog de helft van de detaillisten een omzetstijging in de komende maand, in oktober denkt nog maar een kwart van de ondernemers dat de komende maand meer omzet wordt geboekt ten opzichte van de afgelopen maand.
De indicator voor de verwachte ontwikkeling van de handelsmarge laat nog een van de minste sterke verslechteringen zien, al is ook hier de ontwikkeling minder rooskleurig aan het worden. Inmiddels voorziet 30 procent van de ondernemers een afname van de handelsmarge. In januari betrof dit nog slechts 13 procent.

Bron: www.marktdata.nl