Directeur Lieven Van den Heede is tevreden over het verloop van Meubelbeurs Brussel, die van 3 tot en met 6 november plaatsvond. Volgens hem waren exposanten en bezoekers unaniem. "Het was een schitterende editie waarbij de beurs alweer een upgrade kende. Met prachtige standen en mooie collecties. De internationale en ook de Belgische handel heeft goed aangekocht. Belangrijk was ook dat ze op de afspraak waren, en daar was op voorhand toch wat ongerustheid over. Het totale bezoekerscijfer is lichtjes teruggelopen. Het is geen verrassing dat dit vooral bij de Belgen te merken was, aangezien zij het grootste deel van de bezoekers uitmaken. Bij de twee belangrijkste buitenlandse bezoekersgroepen Nederland en Frankrijk gaan we er zelfs op vooruit! Verder is de beurs opnieuw internationaler geworden, met bezoekers uit 40 landen”, laat Van den Heede weten.
Directeur Lieven Van den Heede van Meubelbeurs Brussel in gesprek met presentatrice Virginie Claes.
De sfeer op de beurs was volgens hem verrassend positief. “Toch ontsnappen we als beurs niet aan de moeilijke situatie in de meubelhandel en is het totale bezoekerscijfer wat teruggelopen, na een kleine stijging vorig jaar. Verder zet de internationalisering van Brussel zich ook deze editie door. Ten opzichte van 2017 kwamen er meer bezoekers uit het buitenland naar de Europese hoofdstad. Het bezoek uit het buitenland zorgde er dus voor dat het bezoekersaantal dus nog goed meeviel.”
Uit België zelf kwam in vergelijking met vorig jaar 9% minder bezoekers. “Een cijfer dat niet mag verwonderen, gezien de wat scheefgetrokken dominantie van het Belgische bezoek dat toch nog steeds 35% van het totale cijfer uitmaakt. De reden hoeven we wellicht niet uit te leggen: na rotslechte verkoopcijfers in de winkels sinds het vroege voorjaar mag het niet verbazen dat een aantal winkels niet komt opdagen. Er zijn het afgelopen jaar ook verschillende zaken gesloten”, aldus Van den Heede.
Vanuit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kreeg de beurs 113 bezoekers minder. Van den Heede: “Vooral de Duitse markt is volop in beweging en zeer onrustig. De combinatie van aankopers die veranderen van groepering en minder kopers in de winkel maakte wellicht dat een bezoekje aan de Meubelbeurs Brussel niet meteen aan de top van hun prioriteitenlijstje prijkte.“
Argumenten
Opbeurende cijfers noteren Frankrijk en vooral Nederland. “Uit Frankrijk ontvingen we 0,7% meer bezoekers. Vanuit Nederland steeg het bezoek met maar liefst 6% en gingen we over de kaap van 5000 bezoekers! Nederland komt steeds meer in de buurt van de 30% bezoekers. Is het een kwestie van tijd voor ze het aantal Belgen inhalen? De toekomst zal het uitwijzen. In elk geval wordt het imago van Brussel als belangrijkste beurs voor de Benelux en een sterke beurs voor de Franse markt hierdoor nog maar eens bevestigd. En daar zijn we uiteraard heel tevreden mee. Dit is namelijk één van de belangrijkste argumenten om als fabrikant voor een deelname aan de Meubelbeurs Brussel te kiezen.”
329 bezoekers minder
In totaal was er een daling van het bezoek met 1,76%, of 329 bezoekers minder. Van den Heede: “Daarbij weegt het dalende aantal bezoekers uit België het zwaarste door. Toch hebben de aanwezige Belgen én buitenlanders beter aangekocht dan voor de start van de beurs verwacht of gevreesd werd, zo hoorden we van verschillende exposanten waarmee we tijdens de beurs konden praten. Over het algemeen was de eindbalans van de beurs positief. Blijkbaar ziet de meubelhandel de oplossing om uit de impasse te geraken in de vernieuwing van het aanbod. We hopen van ganser harte dat ze daarin slagen, en zijn graag bereid om mee te denken hoe we ook ons aanbod nog beter kunnen afstemmen op hun verwachtingen.”
24 landen
“In totaal waren er 268 exposanten uit 24 landen. Ze waren met 10 meer dan in 2017, op een iets kleinere oppervlakte”, weet Van den Heede. “76 van hen waren nieuw, wat dus maakt dat er heel wat nieuws te rapen viel op deze editie. Het niveau van de standen en collecties was nog maar eens gestegen en een internationale vakbeurs waardig. Het feit dat trouwe exposanten jaar na jaar hun stand upgraden toont ook aan dat een deelname aan de Meubelbeurs Brussel de investering waard is.”