Producten die een positieve invloed op de gezondheid hebben behoren momenteel tot de populairste producten op de markt, aldus het Duitse magazine Ambista. Deze wellnesstrend is begonnen in de badkamer, maar breidt zich nu uit tot woonkamers, kantoren en keukens. Iedereen wil tegenwoordig zo lang mogelijk jong en vitaal blijven en alles wat daar aan mee kan werken is populair.
Gezondheid, fitness en welzijn zijn ineens belangrijke verkooppunten geworden. Fysieke activiteit wordt vastgelegd door apps en daarna digitaal verwerkt, de markt voor sportkleding blijft groeien en voedingsmiddelen worden gekozen aan de hand van de voedingswaarden van de ingrediënten.
Een consument is volgens het onderzoek bereid ongeveer 70 procent meer te betalen voor een koffietafel zonder uitstoot dan voor een conventionele tafel. Deze trend is van invloed op alle leeftijdsgroepen, maar in het bijzonder de wat ouderen en alleenstaanden met een hoger inkomen. Het groeiende aandeel eenpersoonshuishoudens stimuleert de verkoop in de badkamer- en keukenbranche en de verkoop van duurder meubilair.
Omdat de badkamer tegenwoordig een echte wellnessplek in huis is geworden, wordt daar ook steeds meer geld aan uitgegeven: fauteuils, flatscreens, sfeerverlichting en jacuzzi's transformeren de badkamer in een privé spa. De afgelopen jaren zijn daar ook echte wellnessproducten bijgekomen zoals regendouches, hydrotherapie-jets, horizontale douches met onderwaterverlichting en speciale geurprogramma's.
In de slaapkamer en keuken draait alles om ergonomie: matrassen die zich optimaal aan het lichaam aanpassen en werkbladen die bijvoorbeeld aan de lengte van de persoon kunnen worden aangepast. In de woonkamer is de juiste verlichting van groot belang, en ook zitmeubelen die kunnen worden aangepast aan de wensen van de gebruiker. Kortom: wellness is een grote lange termijn trend, onmisbaar voor elke fabrikant en verkoper.
Bron: www.ambista.com