Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Een product moet echt zijn, liefst positief en zeker bruikbaar”

50e Biënnale Interieur is van start gegaan

Vandaag, donderdag 18 oktober, is in Kortrijk de 50e Biënnale Interieur van start gegaan. Het oorspronkelijke idee uit 1968 - om design te combineren met culturele en commerciële elementen - is nog steeds een succesformule. “De ideeën van toen hebben ervoor gezorgd dat de Biënnale uitgegroeid is tot een vaste afspraak in de jaarlijkse designkalender”, laat de organisatie weten.

De 50e editie van de Biënnale Interieur brengt enkele ingrijpende veranderingen met zich mee. Waar de beurs tot de vorige editie telkens tien dagen duurde, is nu gekozen voor een compacte maar sterk inhoudelijke aanpak. Tussen 18 en 22 oktober is Biënnale Interieur opnieuw the place to be wat betreft innovatie en creativiteit.

Professioneel publiek
De Biënnale Interieur mikt ook steeds meer op een professioneel publiek. Naast een ijzersterk cultureel programma waaronder lezingen, tentoonstellingen, presentaties en ontmoetingsmomenten, gaat er heel wat aandacht naar business en ondernemen. Interactie en uitwisseling tussen participanten, handel en professionele klanten staan vijf dagen lang centraal. Een architectuurprogramma geeft nationale en internationale architecten de kans om naast het programma in de Xpo ook van een bedrijfsbezoek aan een van de deelnemende bedrijven te genieten. 
Daarnaast sluit het stadsfestival aan bij de oorspronkelijke gedachte van de Biënnale Interieur. Een leegstaand ziekenhuis in het centrum van de stad wordt ingepakt door een jonge generatie ontwerpers, culturele partners en internationaal toonaangevende designers.

Marktonderzoek
Volgens Dieter Van Den Storm, project- en creatief coördinator van Biënnale Interieur, wees recent marktonderzoek uit dat 74% van de merken volledig overbodig zijn als het van de klant afhangt. “Als puntje bij paaltje komt, wordt gekozen voor labels die het verschil maken en voor merken die vertrouwen inboezemen”, schrijft hij in een artikel aan de pers.
“Hoe een merk betekenisvol kan zijn?”, vervolgt hij. “Impact op ons persoonlijk en collectief welzijn speelt hierbij zeker een rol. Evengoed moet een merk een opvoedende, informatieve of inspirerende rol hebben. Meer dan ooit zijn ecologische impact en het milieubewuste karakter onontkoombaar. En telkens komt ook een sterke inhoudelijke boodschap naar voren als wordt gevraagd waarom het ene merk boven het andere wordt verkozen. In top 30 van betekenisvolle merken zitten labels als Google, PayPal, Nivea, Lego, Nike, Apple, Kellogg’s, Disney en Visa. Toevallig ook merken die weten hoe helder en duidelijk te communiceren."

Vele aspecten
"Maar het is meer dan enkel sociale verantwoordelijkheidszin die een rol speelt als over kwaliteit wordt gesproken", gaat hij verder. "Waar Steve Jobs, mede-oprichter van Apple, tien jaar geleden nog zei “Design is not just what it looks like, design is how it works”, volstaat het vandaag niet langer meer om goed uitziende producten te maken die perfect functioneren. Brands moeten ook beseffen waar hun klanten om geven. Een product moet echt zijn, liefst positief en zeker bruikbaar. Het waardevolle kan in vele aspecten zitten. Het kan het leven makkelijker, eenvoudiger of waardevoller maken en dit niet enkel op sociaal, familiaal of werkvlak, maar evengoed op vlak van welzijn, gezondheid of financiële slagkracht. Kortom, er wordt steeds meer op zoek gegaan naar meerwaarde en kwaliteit.
Is de Biënnale Interieur een meaningful brand? Is de Biënnale interieur überhaupt een merk? En als het dat is, hoe kan het zich als event in een oververzadigde markt staande houden?
Sinds jaar en dag brengt de Biënnale Interieur talent en gevestigde merken samen, om naast het zakelijke aspect ook een plek voor ontmoeting, reflectie en waardering te zijn. Biënnale Interieur gaat daarnaast op zoek naar betekenisvolle antwoorden op vlak van wonen, werken en ontspannen en dit in een nieuwe formule. Vijf dagen lang zet de 26e Biënnale Interieur in op een gecureerd en geselecteerd aanbod van bedrijven en talent die een eigen inhoudelijk statement maken." 

Platform
"In een snel veranderende wereld tracht de Biënnale Interieur een platform te zijn waar de zoektocht naar betekenis ook concreet wordt ingevuld. Het inzetten op nieuwe, milieuvriendelijke materialen wordt aangemoedigd. Bedrijven die zinvolle ideeën en slimme oplossingen voor een betere leefomgeving aanreiken krijgen een centrale plek. En de jonge generatie die de wereld van vandaag en morgen op hun manier verandert, wordt aangemoedigd hun idee ten volste te ontwikkelen en voor te stellen”, aldus Dieter Van Den Storm.

Meer informatie:
www.interieur.be

Publicatiedatum: