Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gilles Massé is klaar voor ADW

"De kwaliteit is goed van wat ik wil zien in Antwerpen"

Gilles Massé lanceerde in 2015 de online designwinkel 'WallpaperSTORE'. Ondertussen - onder de noemer FrankBros.com – gaat hij ook samenwerkingen aan met online modewinkels zoals Farfetch en MyTheresa. Hij is verantwoordelijk voor de selectie en aankoop van designproducten. Ingrid Allaerts gaat in gesprek met Gilles, want Antwerp Design Week (ADW) staat nu al aangevinkt in zijn agenda.



Gilles Massé is een trouwe bezoeker van het event.
"Intussen werk ik ongeveer twintig jaar samen met bedrijven uit de Antwerpse regio. Voordien werd ik uitgenodigd door één bedrijf voor hun opendeurdagen en presentatie in hun showroom. Nadien kwam ADW die verschillende bedrijven groepeerde. Zo kwam ik in contact met de merken en bedrijven waarmee ik samenwerk, maar kon ik ook nieuwe merken ontdekken. Dankzij ADW heb ik vorig jaar Gardeco ontdekt."

Wat vind je van de geselecteerde deelnemers?
"In het begin deden slechts enkele merken mee, maar intussen is ADW uitgegroeid tot een vijftigtal bedrijven. Het is nu nog veel interessanter geworden om naar Antwerpen te komen. Het assortiment van de producten en deelnemende merken is heel gevarieerd. Zo zijn er enkele bedrijven met een toonzaal in Antwerpen die andere kleinere merken bij hen uitnodigen. Daarnaast hebben we ook de mogelijkheid om bedrijven te ontdekken die net buiten de stad gevestigd zijn."

"ADW gaat door begin juni en valt buiten de traditionele internationale beursagenda. Dat is een fantastische zet. In juni bereiden wij ons Kerstseizoen voor. We maken een selectie van de producten en plannen de aankopen. Het is interessant om nieuwigheden te ontdekken - die misschien nog niet beschikbaar waren op de beurzen in januari-februari in Parijs of Frankfurt - om zo ons assortiment te kiezen voor het Kerstseizoen van het lopende jaar."

Het is een feest om naar Antwerpen te komen?
"Ik hou van Antwerpen. Er is heel veel te zien. Elke keer bezoek ik een museum, een galerij en ontdek ik nieuwe restaurants. Vaak kom je in toonzalen in een commerciële situatie terecht en heb je de tijd niet om een stad te bezoeken. Hier kunnen we gedurende twee à drie dagen de stad bezoeken op een coole, ontspannen manier. Je krijgt een unieke blik achter de schermen van een bedrijf, hoe hun producten ontworpen zijn. Het is een feest om naar Antwerpen te komen. Vorig jaar heb ik de tram en de deelfietsen ontdekt. Sommige bezienswaardigheden liggen wat afgelegen. Ik ontdekte dat ik met de tram het Havenhuis van Zaha Hadid Architects kon bereiken, iets wat al lang op mijn verlanglijstje stond. Nadien op mijn terugweg te voet langs de haven, kon ik een mooie dag afsluiten met een bezoek aan het MAS."

Wat vind je van de organisatie?
"Het event is goed georganiseerd. Er zijn wagens die ons van links naar rechts brengen, van hotel naar toonzaal. Iedereen heeft zijn eigen strategie. Op voorhand maak ik een planning en ik hou ongeveer een halve dag vrij om nieuwe dingen te ontdekken. Er zijn altijd merken die je nog niet kent. In Antwerpen kan je ook mooie designwinkels ontdekken die zelf een interessante selectie en presentatie maken. Vorig jaar heb ik een designwinkel ontdekt in een voormalig bankgebouw. Inderdaad, dat was Donum."

Hoe ervaar je het aanbod en kwaliteit van de bedrijven?
"Onze tijd als aankoper is vrij kostbaar. Als ik naar Antwerpen kom, weet ik dat de kwaliteit van wat ik zal zien goed is. We nemen onze tijd in Antwerpen omdat we weten dat we interessante producten en een mooi aanbod zullen vinden. Het zijn geen prototypes of producten die nog niet volledig op punt staan. Het zijn producten die meteen leverbaar zijn waardoor we concrete aankopen kunnen inplannen. Het systeem in België is heel efficiënt georganiseerd, zowel op het vlak van de producten en merken als qua logistiek, presentatie en mogelijkheid tot snelle levering. Ik kom graag naar Antwerpen omdat ik drie dagen kan profiteren van een sympathieke omgeving en op zakelijk vlak snel en efficiënt resultaat kan boeken."

Zijn er nog zaken die voor verbetering vatbaar zijn?
"Antwerpen heeft heel wat te bieden op artistiek vlak. Soms ben ik ook op zoek naar meer artistieke producten in gelimiteerde oplagen. Misschien zou het interessant zijn - om naast een lijst met musea - ook een selectie van galerijen rond design, vintage en hedendaagse kunst mee op te nemen in de gids van ADW. De merken die een interessante toonzaal hebben op architecturaal vlak zijn voor mij een extra troef. Toonzalen in modernistische of hedendaagse gebouwen - zoals Serax of XL-Boom – maken mijn bezoek compleet."

Meer informatie:
Antwerp Design Week
[email protected]
www.adw.life

Publicatiedatum: