Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Prestatie van de organisatie is de som van de beslissingen"

Calcutta & Annabel Home Fashion Group overwint obstakels en schiet uit de startblokken

Net zoals menig ander productiebedrijf in België kreeg de Calcutta & Annabel Home Fashion Group de nodige uitdagingen te verduren in 2023. Het gaat nooit precies zoals van tevoren gepland is; de verhuizing liep vertraging op, er heerste krapte op de arbeidsmarkt en de grondstofprijzen rezen de pan uit. Toch is er in Gent absoluut geen paniek in de tent. Er heerst rust binnen de ambitieuze groep. En dat blijkt goed uit te pakken.

Door middel van nieuwe strategische samenwerkingen en de focus op een andere tak van de markt, moet de constante groei van de textielgroep gewaarborgd blijven. Genoeg redenen om in gesprek te gaan met CEO Christof Vermeersch en Kylian van der Have, Creative Director van Mublo.


Christof Vermeersch en Kylian van der Have.

Obstakels overwonnen
Ondanks de obstakels van vorig jaar kende de Calcutta & Annabel Home Fashion Group een uitstekende start van 2024. "De uitdagingen van 2023 hebben we doorstaan. Inmiddels hebben we een sterk kwartaal achter de rug. De eerste drie maanden van dit jaar waren top. We hebben een mooie omzet gedraaid", vertelt Christof opgewekt. "De prestatie van de organisatie is de som van alle beslissingen die er genomen worden. Er is de afgelopen jaren namelijk veel geïnvesteerd. Hier plukken we momenteel de vruchten van."

Schaalvoordelen
In een tijdsbestek van zo'n vijf jaar zijn de vier fabrieken Calcutta, Annabel Textiles / Interspinning, House of Novalin en AG TEX gefuseerd tot de Calcutta & Annabel Home Fashion Group. Inmiddels zijn de ondernemingen verticaal geïntegreerd en ook fysiek bij elkaar gebracht. Dit heeft schaalvoordelen opgeleverd, die volgens Christof onderdeel zijn van de huidige successen. "De productie is veel efficiënter ingericht. Alles gebeurt op één locatie. Ook andere onderdelen van de groep zijn samengevoegd. We hebben bijvoorbeeld maar één marketing- en salesteam, in plaats van vier losse teams." Dit scheelt tijd en dus ook geld.



Strategische samenwerking
Ook op productniveau ontwikkelt de textielgroep zich. Zo heeft de Calcutta & Annabel Home Fashion Group de handen ineengeslagen met Crypton. De Amerikaanse gigant staat bekend om zijn chemie die stoffen makkelijk afwasbaar maakt. Tevens is het materiaal PFAS-vrij en werkt het brandvertragend. Met 21 octrooien wordt deze 'magie' van Crypton beschermd. "We zijn exclusief partner van Crypton in Europa", legt Christof trots uit. "Beide bedrijven vullen elkaar aan. Een selectie van de Annabel-stoffen wordt ook bewerkt met Crypton. Zo ook geweven wallcovering van Calcutta."



Pijlen op hospitality
Kylian benadrukt dat de combinatie van Crypton en Mublo uitstekend werkt. Met het interieur- en lifestylemerk biedt de textielgroep een volledig concept interieurtextiel aan, ontworpen en vervaardigd in samenwerking met zowel onafhankelijke als eigen ontwerpers en specialisten. "Door deze samenwerking worden de stoffen naar een nieuw niveau getild; iets waar in de hospitalitybranche veel vraag naar is. We hadden al een enorm breed assortiment, maar met deze toevoeging wordt ons aanbod nog veel interessanter voor de projectmarkt. We combineren decoratieve en technische stoffen. Vaak worden deze als twee verschillende werelden gezien. Wij brengen ze samen." Deze 'performance-collectie' is de ontbrekende schakel.



Cleanable concepten
De samenwerking met Crypton bevestigt dat 'cleanable' concepten hoog in het vaandel staan bij de Calcutta & Annabel Home Fashion Group. Hier wordt al langere tijd op ingezet. Het label Jackie and the Fish is hier een goed voorbeeld van. "De Jackie-vloerkleden zijn op 30° gemakkelijk te wassen in de wasmachine, opvouwbaar en hebben een antisliponderlaag. Tijdens de Flanders Flooring Days van 13 t/m 16 mei zullen we de producten van Jackie and the Fish tonen aan alle bezoekers." Jackie verwijst naar Jackie Kennedy, de iconische First Lady. Ze stond bekend om haar onmiskenbare stijl en flair voor interieurontwerp.



Verschillende takken bedienen
Ten slotte is er achter de schermen gewerkt aan een nieuw model om nog meer tegemoet te komen aan de contractmarkt. De onlangs uitgebreide Cut Length-Service moet ervoor zorgen dat Calcutta & Annabel Home Fashion Group toegankelijker wordt voor stoffeerders en interieurarchitecten in heel Europa, waarvoor de opening van een kantoor en showroom in Londen vorig jaar een belangrijke beslissing is geweest. De drempel wordt verlaagd, doordat er geen hele rollen stof gekocht hoeven te worden.

Kylian licht toe: "Normaal is het 'made to order', nu gaan we een deel ook leveren vanuit voorraad. Als het op voorraad is, kan het dezelfde week nog geleverd worden, anders is de levertijd maximaal drie weken. Op deze manier willen we verschillende takken in de markt bedienen."



Met al deze ontwikkelingen binnen de Calcutta & Annabel Home Fashion Group is er een pad van groei en innovatie uitgestippeld. Door strategische samenwerkingen, efficiënte schaalvoordelen en een scherp oog voor markttrends, blijft het bedrijf wendbaar in een dynamische industrie.

Meer informatie:
Calcutta & Annabel Home Fashion Group
Calcutta Interiors
+32 9 357 37 95
info@calcutta.be
www.calcutta-interiors.com

Annabel Textiles
+32 9 237 26 11
sales@annabeltextiles.com
www.annabeltextiles.com

Mublo
+32 9 237 26 26
service@mublo.com
www.mublo.com

Jackie and the Fish
+32 9 357 37 95
info@jackie-and-the-fish.com
www.jackie-and-the-fish.com