Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online aankopen stijgen flink: 'Dit gaat ten koste van Belgische bedrijven'

Belgische consumenten hebben het afgelopen jaar voor 16,3 miljard euro online aankopen gedaan, ruim 11% meer dan in 2022. Dat blijkt uit de jaarlijkse Market Monitor en E-commerce Barometer van Becom, de Belgische federatie van de e-commerce.

Toch wijzen de resultaten ook op een belangrijke uitdaging voor de sector. "De Belg vindt meer en meer zijn weg naar marktplaatsen. Belgische handelaars zijn daar vaak ondervertegenwoordigd, waardoor een stukje van de groei in ons land naar buitenlandse spelers gaat. Belgische handelaars zouden daarom nog meer actief moeten worden op dergelijke platformen", stellen Greet Dekocker van Becom.



Groeiende markt met diensten als koploper
Elk jaar maakt sectorfederatie Becom een analyse van de evoluties in de Belgische e-commerce. Het jaarrapport voor 2023 toont aan dat de Belg beduidend meer heeft uitgegeven aan online aankopen dan in 2022. Alles samen gaat het om 16,3 miljard euro, goed voor een stijging van 10,7% in vergelijking met het jaar voordien. Die toename ligt beduidend hoger dan de inflatie, die volgens het Jaarrapport van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie 2,3% bedroeg.

"In vergelijking met vijf jaar geleden (2019), wordt er nu al voor 4,8 miljard euro meer online gekocht. Ongeveer een kwart van alle uitgaven gebeurt vandaag online", zegt Greet Dekocker, Managing Director van Becom. "De sterke toename van het aantal online aankopen komt niet zozeer doordat we meer producten en kleding bestellen, wel omdat we meer diensten – zoals pakketreizen en vliegtickets – online aankopen. We zien zo voor het eerst een volledig herstel van de online uitgaven aan diensten (€8 miljard) sinds de coronaperiode. Bijna 68% van alle diensten wordt online gekocht."

Greet Dekocker: "Het is vooral binnen het dienstensegment dat we de grootste stijgers zien. Een tendens die er kan op wijzen dat de Belg meer geld wil besteden aan belevingen, zoals reizen, tentoonstellingen en concerten, dan aan de aankoop van materiële producten. Die stijgende trend is al sinds 2021 aan de gang."

Online exportvolume daalt lichtjes
Verder blijkt uit de cijfers van Becom dat de Belgische webshops afgelopen jaar voor 2,5 miljard euro aan diensten en producten verkocht hebben aan buitenlandse consumenten. Dat is een lichte daling ten opzichte van 2022 (toen €2,7 miljard) maar hoger dan in 2021 en de jaren voordien.

Het zijn vooral Nederlandse (32%) en Franse (22%) online shoppers die hun weg vinden naar Belgische webshops. Handelaars lopen inkomsten mis door ondervertegenwoordiging op marktplaatsen. Het afgelopen jaar zijn er 10,5% meer webshops bij gekomen in ons land. De teller van het aantal Belgische webshops klokte eind 2023 af op 63.202.

Uit de resultaten van de studies blijkt dat deze Belgische webshops een omzet realiseerden van 13,3 miljard euro. De Belgische consumenten hebben echter voor 16,3 miljard euro online geshopt. Rekening houdend met het exportvolume van de Belgische handelaar, kan zo berekend worden dat de Belg voor 5,5 miljard euro bij buitenlandse webshops of op marktplaatsen kocht.

Heel wat Belgische handelaars zijn echter nog niet actief op online marktplaatsen, platformen waar bedrijven producten kunnen verkopen. Net daar ligt dus een grote uitdaging. Door de ondervertegenwoordiging op marktplaatsen lopen Belgische handelaars inkomsten mis. Dankzij de DMA (Digital Markets Act) en DSA (Digital Services Act) is de handelaar vanaf heden ook beter beschermd.

Greet Dekocker besluit: "Om mee te surfen op de groeiende e-handel, zouden Belgische handelaren op online marktplaatsen actief moeten zijn. Ondernemers die de stap al gezet hebben, geven aan dat ze gemiddeld een omzetstijging van 23% noteren. Vandaar ons advies: test je productgamma op een marktplaats. De voorbije jaren zagen trouwens ook meer en meer gespecialiseerde marktplaatsen het levenslicht. Eén op drie van de Belgen start bovendien hun online zoektocht op een marktplaats. Met een betere vertegenwoordiging van onze handelaren op deze platformen komt de consument zo ook op Belgische webshops uit. Een win-win voor ons land."

Bron: Becom

Publicatiedatum: