Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Emma stoot Ikea van de 1e plaats

Als er online naar matrassen werd gezocht, was Ikea jarenlang de nummer 1. Ook Auping stond steevast in de top drie, terwijl Leen Bakker en Temper altijd in de hogere zoekregionen stonden. Uit een analyse van de matrassenmarkt van marktdata.nl blijkt nu dat de top tien van meest gezochte merken matrassen via Google in Nederland de afgelopen paar jaar drastisch is gewijzigd. 


Als het gaat om online zoeken naar een matras, is Emma een van de spelers van formaat. De vraag is echter wel in hoeverre de consument ook daadwerkelijk koopt.

Tot 2016 werd de volledige top 10 bezet door traditionele woonretailers. In het lopende jaar bestaat nog slechts de helft van de top 10 uit traditionele woonretailers. In de top drie is alleen nog plaats voor Ikea.

Marktdata.nl heeft het zoekverkeer over matrassen en merkmatrassen in Google onderzocht over de periode september 2014 t/m juli 2018. In 2014 werd gemiddeld 6600 keer per maand gezocht op de term matras. 
In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 13.730 keer per maand gezocht op matras. Dat is een toename van 208 procent ten opzichte van vier jaar eerder. 

De ontwikkeling van het zoekvolume van matrasmerken laat een ander beeld zien. Gemiddeld werd er in Nederland in het jaar 2014 in Google 32.370 keer per maand gezocht op een van de specifieke merken matrassen die in het onderzoek zijn meegenomen. In het lopende jaar 2018 is tot augustus gemiddeld 106.940 keer per maand gezocht op een specifiek merk, een toename van liefst 330 procent. Met name vorig jaar is het zoekvolume naar specifieke merken gestegen. 

Sinds 2017 neemt het aandeel zoekopdrachten naar een specifiek merk matras duidelijk toe. Klaarblijkelijk is de consument gerichter gaan zoeken. Dat kan betekenen dat men reeds een merkvoorkeur heeft, of dat men uitgebreider is gaan zoeken, concludeert Marktdata.nl.

In de top 10 van meest gezochte merken matrassen via Google in 2018 (t/m augustus) staan:
1. Emma
2. Ikea
3. Eve
4. M line
5. Lidl
6. Auping
7. Hema
8. Sima
9. Temper
10. Leen Bakker

Tot 2016 werd de volledige top 10 bezet door traditionele woonretailers. In het lopende jaar bestaat dus nog slechts de helft van de top 10 uit traditionele woonretailers. In de top drie is er dus alleen nog plaats voor Ikea. 
Als het gaat om online zoeken naar een matras, zijn Emma en Eve spelers van formaat. De vraag is echter wel in hoeverre men ook daadwerkelijk koopt.

Bron: