Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Vooral de detail heeft het moeilijk gehad'

Maison&Objet barometer: een derde van professionals zag omzet stijgen

Elke zes maanden komt Maison&Objet met een rapport over de internationale decoratie-, design- en lifestyle-industrie. Tweemaal per jaar interviewt Maison&Objet spelers in de industrie over marktindicatoren en actuele onderwerpen. De volgende gegevens zijn gebaseerd op de resultaten van een online vragenlijst die is afgenomen van 25 maart tot 8 april 2024 onder 1090 respondenten - merken en distributeurs.

Voor deze editie wijdt de barometer een deel van zijn analyse aan de perceptie van professionals over kunstmatige intelligentie, een uitdaging waarmee zij worden geconfronteerd.

De situatie
1.090 detailhandelaren, levernaciers en merken namen deel aan de inmiddels gebruikelijke Barometer geïntroduceerd door Maison&Objet. Hun verhalen kunnen worden samengevat in drie woorden: veerkracht, heruitvinding en optimisme.

Een derde van de professionals die de enquête hebben beantwoord, meldde met genoegen een stijging van de omzet in de afgelopen 6 maanden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, en 36% verklaarde dat hun resultaten gelijk waren aan die van vorig jaar. 39% van de bedrijven meldde een daling van de omzet.



Detailhandelaren
Met 43% van hen die een daling van de omzet signaleren, waren het vooral de detailhandelaren die spraken over toenemende moeilijkheden. Onder de genoemde problemen zijn concurrentie van platforms, eindeloze online promoties, stijgende huren en lasten en klantgedrag. In de tussentijd blijven detailhandelaren zich richten op het vernieuwen van hun assortimenten om aantrekkelijk te blijven, met gemiddeld 5 nieuwe merken die de afgelopen 6 maanden aan hun voorraden zijn toegevoegd.

Diversificatie en een aanvullend aanbod
Een groeimogelijkheid kan worden gevonden in het diversifiëren van aanbiedingen. Als we inzoomen op de details qua productcategorieën, laten aanbiedingen die verband houden met de wereld van geschenken, impulsaankopen en gastvrijheid enige dynamiek zien. Ook al vertraagt de verkoop van meubels, met 57% van de wederverkopers die een daling van de verkoopvolume hebben waargenomen van oktober 2023 tot maart 2024, keuken-, kook- en gourmetartikelen hebben standgehouden en zijn zelfs in volume gestegen voor 27% van de professionals die ze verkopen. Het verkoopvolume van verbonden objecten is volgens 50% van de betrokken detailhandelaren afgenomen, maar dat van geschenkartikelen is gestegen voor 24% van de detailhandelaren, en geuren houden de huishoudens warm, met een toename voor 28% van hen.

Merken vernieuwen hun productassortiment
89% van de merken die de enquête hebben beantwoord, verklaarde dat ze de komende 6 maanden nieuwe producten zullen aanbieden. Dit zijn plannen die dus werkelijkheid zullen worden op de beurs, met vernieuwde en uitgebreide productreeksen. Verklaringen over de voorraadniveaus bevestigen dat producenten en fabrikanten hun "segment van de markt" zullen vervullen, waarbij wordt verwacht dat de voorraden voor 54% van de professionele respondenten "normaal" zullen zijn, en "hoog" voor 29% van hen. Deze cijfers zijn dan ook relatief stabiel in vergelijking met eerdere barometers.

Een aanzienlijk aantal nieuwe producten dat wordt verwacht op de volgende editie van Maison&Objet is niet het enige positieve teken dat binnen deze laatste barometer wordt onthuld. Een verwachting van gelijkblijvende of stijgende verkopen van april tot september 2024 lijkt het geval te zijn voor 8 op de 10 respondenten uit alle bedrijfscategorieën. Onlangs heeft het IPEA, het Franse instituut gespecialiseerd in de meubel- en decoratiemarkt, optimisme geuit over de toekomstige koopgewoonten van consumenten die hebben begrepen dat ze hun thuisspaces moeten verbeteren sinds de corona-crisis: "De huishoudelijke uitgaven blijven in het voordeel van woninginrichting en decoratie."



Kunstmatige intelligentie
Het onderwerp staat duidelijk bij iedereen op de agenda, met 68% van de respondenten die bevestigen dat ze het concept van AI duidelijk begrijpen. Het is namelijk al geïntegreerd in hun bedrijf door 34% van de bedrijven en individuen die hierover zijn ondervraagd, met, op de eerste plaats, ChatGPT (89%).

Hoewel 84% van de belanghebbenden heeft verklaard dat AI een essentieel werkinstrument is voor de toekomst, hebben antwoorden vragen onthuld over bedreigingen voor intellectueel eigendom, de mogelijke dehumanisering van taken, en ook een zekere zeer pragmatische nieuwsgierigheid naar de werkelijke voordelen ervan.

Bron: Maison&Objet

Publicatiedatum: